Op deze manier kan het ziekenhuis beoordelen wat zinvolle innovaties zijn en wat er nog beter kan. Dat schrijft platform QruxxTech.
De e-Studio bestaat uit twee ruimtes waarin een gecombineerde verpleegkamer en spreekkamer en een huiskamer zijn ingericht, met de nodige digitale communicatiemiddelen. Hiermee kunnen de bezoekers van de e-Studio innovaties uitproberen en vervolgens feedback geven.
e-Studio en investeringsagenda
Afhankelijk van de feedback kan een innovatie op de investeringsagenda van het ziekenhuis komen. Daarnaast wordt feedback teruggegeven aan de leverancier, zodat deze het product kan aanpassen. Projectleider Caroline Rijneveld: ‘Wij willen mensen in een vroeg stadium betrekken bij innovatieve ontwikkelingen.’
De innovaties vormen een selectie van wat leveranciers te bieden hebben. Ze betreffen vooral de centers of excellence hart- en vaatziekten, ouderenzorg en oncologie. In verdiepingssessies brainstormen ziekenhuismedewerkers over wenselijke zorginnovaties, zonder zich te storen aan beperkingen van budgetten.
Warme overdracht
Na een succesvolle demonstratie in de e-Studio staat bijvoorbeeld de aanschaf van een nieuw oproepsysteem voor verpleegkundigen hoog op de agenda, vertelt Rijneveld. ‘Dat systeem gaat de verpleegkundigen veel tijd schelen. De patiënt kan tegelijk met de oproep ook informatie geven over wat er aan de hand is. Bovendien kan de verpleegkundige op basis van de informatie al dan niet prioriteit geven aan een oproep.’
Voor een betere ‘warme overdracht’ met face-to-face-contact van ziekenhuispatiënten naar het verpleeghuis of de thuiszorg is een beeldtelefoon uitgetest. Rijneveld: ‘Nu moet een verpleegkundige naar het ziekenhuis komen om de patiënt te zien. Maar de overdracht kan ook via een elektronische beeldverbinding met een iPad.’
Volgens Rijneveld kan het testen en doorontwikkelen in de e-Studio het ziekenhuis veel miskopen besparen. De studio wordt druk bezocht, ook door belangstellenden uit binnen- en buitenland en leveranciers van innovaties.