Dat blijkt uit onderzoek van IQ Healthcare, onderdeel van het Radboud Umc. De onderzoekers bevroegen apothekers, artsen, fysiotherapeuten, gezondheidszorgpsychologen, psychotherapeuten, tandartsen, verloskundigen en verpleegkundigen.
Disfunctioneren
Vorig jaar is een kwart van de zorgverleners in een situatie terecht gekomen waarin zij het disfunctioneren van een collega vermoedden. In de helft van de gevallen ging het om afwijkend zorginhoudelijk handelen, in 42 procent van de gevallen om communicatieproblemen en samenwerkingsproblemen. Drie kwart zegt zelf actie te hebben ondernomen door de betrokkene aan te spreken, door overleg met een collega of de direct leidinggevende. In een derde van de gevallen leidde dit tot een verbetertraject met de disfinctionerende collega,
Extern
Een op de drie gerapporteerde gevallen van disfunctioneren ging om iemand buiten de eigen praktijk of instelling. Bijna de helft van de zorgverleners gaf aan niet te weten hoe te handelen in dit soort externe situaties.
Aanspreekcultuur
Ook zou er volgens de onderzoekers meer aandacht moeten komen voor de aanspreekcultuur binnen organisaties. Een rechtvaardige cultuur is één van de speerpunten in de toekomstvisie van de inspectie. De inspectie acht dit van essentieel belang voor verantwoorde zorgverlening. Alleen in een open en veilige cultuur is het mogelijk om elkaar te corrigeren en te leren van fouten. Als dit ontbreekt, dan spreekt de inspectie de zorgaanbieders daarop aan.
Inspectie voor de Gezondheidszorg
De onderzoekers concluderen dat er extra aandacht nodig is voor het omgaan met verminderd functioneren van collega’s, bijvoorbeeld tijdens de opleiding en of bij de nascholing. De inspectie bespreekt de komende periode de conclusies van het onderzoek met de beroepsverenigingen, brancheorganisaties en wetenschappelijke verenigingen en roept hen daarnaast op om aan de slag te gaan met de aanbevelingen uit het rapport.
Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Zorginstellingen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken….
Lees meer>>