Patiënten en zorgverleners werken gedurende het gehele traject samen. Eerst worden de ervaringen met de zorg van zowel patiënten als zorgverleners verzameld. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van verschillende methoden, zoals (gefilmde) diepte-interviews, focusgroep bijeenkomsten en observaties. Om inzicht te krijgen in mogelijke verbeterpunten worden moments of truth of emotional touchpoints (sleutelmomenten) geïdentificeerd: dat zijn momenten die voor de patiënten essentieel zijn geweest voor het vormen van hun ervaring van het zorgproces.
Dit kunnen zowel positieve als negatieve momenten zijn. Het identificeren van emotional touchpoints helpt om prioriteiten voor verbetering of zorgvernieuwing te identificeren (Zorg van betekenis).
Een belangrijk onderdeel van het traject zijn de bijeenkomsten met patiënten en zorgverleners: eerst beide groepen apart van elkaar en vervolgens gezamenlijk. In deze bijeenkomsten worden geïdentificeerde touchpoints met elkaar gedeeld en geprioriteerd. Vervolgens worden co-design groepen gevormd waarin patiënten en zorgverleners gezamenlijk aan de slag gaan om verbetering of vernieuwing tot stand te brengen.
Een EBCD-traject kan er als volgt uit zien:
Naar het artikel Samen werken aan betere zorg met EBCD