De onevenwichtige informatie zorgt ervoor dat huisartsen het beste en goedkoopste medicijn vaker links laten liggen. Gezonde scepsis stelt daarom dat huisartsen beter niet individueel artsenbezoekers ontvangen. Huisartsen kunnen beter gebruikmaken van alternatieve bronnen, zoals onafhankelijke tijdschriften en nascholing.
Marketing staat centraal
Gezonde scepsis, onderdeel van het Instituut van Verantwoord Medicijngebruik (IVM), onderzocht 117 verslagen van artsenbezoeken. “In tegenstelling tot wat de industrie beweert, staat de marketing van het geneesmiddel centraal en niet het geven van evenwichtige informatie”, licht Ruud Coolen van Brakel, directeur van het IVM toe. “Informatie over bijwerkingen van het geneesmiddel, de kosteneffectiviteit en alternatieve behandelopties ontbrak of was niet compleet. Huisartsen krijgen niet het hele verhaal te horen en dat beïnvloedt de keuze voor het juiste medicijn.”
Cadeautjes
Het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) adviseert ook om als arts individueel geen artsenbezoekers te ontvangen. Desondanks staat bij de helft van de onderzochte huisartsen de deur voor artsenbezoekers open. Een kwart ontvangt zelfs wekelijks artsenbezoekers. Driekwart van de onderzochte huisartsen ontvangt artsenbezoekers om op de hoogte te blijven van actuele ontwikkelingen. De overige huisartsen omdat ze een cadeautje krijgen of omdat de artsenbezoeker hen ondersteuning biedt. Huisartsen ontvangen bijvoorbeeld een reflexhamer, scalpel, vetpercentagemeter, usb-stick, mok of boek. Ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit het faciliteren van nascholing of het uitvoeren van preventief onderzoek bij patiënten naar het bestaan van allergie of botontkalking. “De huisartsen zeggen dat het praatje aanhoren er dan bij hoort”, aldus Coolen van Brakel. “Wij hebben de indruk dat huisartsen de invloed van artsenbezoekers op hun voorschrijfbeleid bagatelliseren, terwijl meerdere onderzoeken aantonen dat huisartsen die artsenbezoekers ontvangen, vaker nieuwe geneesmiddelen voorschrijven. Geneesmiddelen die niet per definitie beter zijn.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees meer:
Onderzoek: Artsenbezoek en off-labelpromotie bij huisartsen (PDF)
Lees ook:
Akkoord over openheid banden farmacie en artsen
IGZ wil banden artsen en farmaceuten openbaar
Artsen nog te nauw verbonden met farmaceuten
KNMG: ‘sponsorlijst farmaceuten voegt weinig toe’
Dan ben je als patiënt wel gek om alles als ‘peperkoek’ te slikken
Het simpele feit dat er nog artsenbezoekers zijn bewijst dat de huisartsen gevoelig zijn voor marketing. Immers, de farmaceuten zijn geen liefdadigheidsinstelling en proberen hun winst te maximaliseren. Als de artsenbezoekers meer kosten dan zij opleveren dan zullen zij beslissen niet langer in deze dienst te investeren.