Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Gehandicaptenzorg is nog te ‘wit’

Het percentage allochtone cliënten en allochtone medewerkers in de gehandicaptenzorg blijft achter bij de demografische ontwikkeling. Dat schrijft het vakblad voor gehandicaptenzorg Markant in haar meinummer.
Gehandicaptenzorg is nog te ‘wit’

Directeur Heidi de Bruijn van Steinmetz De Compaan en directeur Helen Flören van Dichterbij stellen in Markant dat de gehandicaptenzorg zich nog veel te veel op autochtone mensen richt. De Bruijn: ‘We merken dat we te weinig mensen van allochtone afkomst in huis hebben als medewerker en als cliënt. Wij zijn een heel erg Nederlandse organisatie. Dat betekent ook dat we op een heel Nederlandse manier communiceren. We proberen nu om dat te veranderen zodat we goed contact krijgen met allochtone cliënten en met potentiële medewerkers.’

Diversiteit

Ook Flören wil niet dat haar organisatie nog langer uitsluitend wit blijft. ‘Want dan mis je als zorgaanbieder een deel van de samenleving. Daarom geeft nu elke regio in het jaarplan aan hoe ze meer diversiteit gaat realiseren.’

Intercultureel fundament

Steinmetz De Compaan en Dichterbij werken mee aan het programma ‘Een Intercultureel Fundament’ van Vereniging gehandicaptenzorg Nederland (VGN) en brancheorganisatie ActiZ. Dit programma is bedoeld om zorgorganisaties op allerlei manieren en niveaus te versterken bij het invoeren van interculturele zorg. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer

Minder cliënten in de gehandicaptenzorg

Scholing en cultuur spelen rol bij werving zorgpersoneel

Cordaan richt zich op allochtoon

10 REACTIES

  1. De gehandicaptenzorg te wit; medewerkers werken zich blauw, staan voor het eind van de maand al in het rood, ergeren zich groen en geel aan het feit dat bestuurders er met topsalarissen vandoor gaan terwijl zei met steeds minder mensen, middelen en materialen kwaliteit van zorg moeten verlenen, krijgen steeds meer te maken met de zwartgalligheid van sensatiebeluste media die zich allen richten op sensatie en verkoop, zien paars van woede over de planen van het kabinet om het hun beroepsgroep nog lastiger te maken bannen te hebben, verkrijgen en/of te behouden.
    Wie zegt dat de zorg te wit is omdat medewerkers niet bereid zijn verder te kijken dan hun neus lang is of te willen investeren in hun eigen beroep of beroepssgroep is m.i. zelf niet in staat zelf kleur te bekennen!

  2. Lees alle reacties
  3. Laat Floren en de Bruijn eens uitleg proberen te vinden bij de volgende vaststelling. Van de 16 miljoen inwoners is 1 miljoen allochtoon; dus 1 op 16. In allerlei medische wachtkamers is die verhouding eerder 4 of meer op 16, behalve bij de tandarts en de zorginstelling. Dan komen ze erachter dat het niks te maken heeft met teveel Nederlandse organisatie of teveel Nederlands communiceren, want dat verschil kent de huisarts en de tandarts niet. Ik weet het verschil wel.
    Begin maar vast aan het volgende onzinnige rapport, dat maakt de zorg alleen maar nog duurder en het komt toch gewoon onder in de la.

  4. Zonder iets af te willen doen aan de goede bedoelingen van de geinterviewde directies rees bij mij wel een vraag. Is de onevenwichtigheid ontstaan door dat er te weinig allochtone clienten aanwezig zijn of zijn er niet te veel autochtonen. Als je dat aantal naar beneden kunt brengen ontstaat er ook een evenwicht. Let wel, ik heb hier geen oordeel over, maar de vraag is de moeite waard om na te gaan. Als allochtonen andere manieren hebben om om te gaan met mensen met een beperking, wat kunnen wij (autochtonen) daar dan van leren?

  5. Nergens ter wereld zorgt een land zo voor zijn minder bedeelden dan in Nederland. Nergens anders kost het ook zoveel!! Maak hier aub geen slapende honden wakker. Dan is de zorg helemaal niet meer te betalen in Nederland. Je ziet het al bij huisartsen, tandartsen en ziekenhuizen. Daar is het een stuk minder ‘WIT’.

  6. Klopt. En deels ligt de bal bij de instellingen, die zich meer moeten richten op mensen uit andere culturen. Een factor is dat men een ‘(lichte) verstandelijke beperking’binnen andere culturen anders ziet en soms niet erkend, dus dat kinderen/volwassenen eerder binnen het eigen netwerk worden opgevangen, dan dat zij naar de hulpverlening gaan. Daarbij komt dat het werken met mensen met een verstandelijke beperking geen status heeft en je dus ‘moeilijker’ allochtone medewerkers binnenkrijgt. Samen, dus autochtonen en allochtonen moeten we hier aan werken. En wellicht ter geruststelling bij MEE (laagdrempelige gespecialisseerde ambulante hulpverelening) krijgen we steeds meer allochtone clienten te maken en werken er hebben we steeds meer allochtone medewerkers en daarmee wordt de samenwerking steeds beter en leren we veel van elkaar. ‘Dus’ het komt goed en we gaan ervoor!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.