Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties14

Gemeente kiest weer voor alfahulp

Twee van de negen gemeenten waar zorgorganisatie Sensire huishoudelijke hulp levert, hebben het contract met de aanbieder opgezegd. Een van deze gemeenten gaat over op de inzet en bemiddeling van goedkope alfahulpen.
Gemeente kiest weer voor alfahulp

Gemeente Oude IJsselstreek heeft het contract met Sensire voor huishoudelijke hulp per 1 januari 2013 opgezegd. Eerder al zegde de gemeente Montferland het contract op. Het gaat in deze gemeenten om ongeveer 500 cliënten voor Sensire.

Alfabureau

Het nieuwe ‘alfabureau’ van gemeente Oude IJsselstreek bemiddelt tussen klant en zorgverlener. Zij brengen de relatie tot stand en regelen de administratieve kant daarvan. De gemeente heeft hiervoor gekozen omdat zo de huishoudelijke hulp goedkoper kan worden ingekocht. Gemeentewoordvoerder Nancy Hermsen: ‘De gemeente wil de kosten voor de huishoudelijke hulp in 2013 beperken en ziet mogelijkheden om dit te realiseren door middel van de inzet van alfahulpen. Op dit moment wordt overleg gepleegd met diverse partijen, waaronder Sensire, op welke manier dit geregeld kan worden. Uitgangspunt is dat de hulp gecontinueerd blijft.’

Sensire

Voor Sensire is de beleidswijziging van de gemeente slecht nieuws. ‘Ik vind het vooral vervelend voor de huishoudelijke hulpen’, zegt woordvoerder Thea Wassink van Sensire. ‘Eerst bemiddelden wij alfahulpen. Toen kwam in 2009 de wet-Bussemaker en hebben we een groot deel van de alfahulpen in dienst genomen. En dan gaat nu de gemeente zelf alfahulpen bemiddelen. Er wordt vanuit verschillende overheden veel met deze mensen geschoven.’

Huishoudelijke hulp

Volgens Wassink krijgt haar organisatie nu te maken met twee nadelige veranderingen. ‘Naast het feit dat gemeente Oude IJsselstreek overstapt op alfahulpen, is de indicatiestelling ook veranderd. Steeds meer mensen krijgen de indicatie voor de lichtere vorm van huishoudelijke hulp. Gecombineerd kunnen deze twee ontwikkelingen het moeilijk maken voor onze bedrijfsvoering. Gelukkig hebben we een flexibele organisatie en zitten we bij de gemeente aan tafel om te praten over oplossingen voor deze problemen.’ Wassink kan nog niets zeggen over eventuele personele gevolgen voor de huishoudelijke hulpen die Sensire in dienst heeft.

Wet-Bussemaker

De inzet van een alfabureau door gemeenten is wettelijk toegestaan ondanks de wet-Bussemaker. Met deze wet uit 2009 heeft voormalig VWS-staatssecretaris Jet Bussemaker de Wmo zo aangepast dat cliënten alfahulpen kunnen weigeren en eisen dat er een vaste hulp over de vloer komt. Hiermee wilde Bussemaker de inzet van alfahulpen beperken. Die werden toen massaal ingezet om kosten te besparen. Met de beleidswijziging van Oude IJsselstreek lijkt de situatie van voor de wet-Bussemaker terug te keren. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld © ANPRick Nederstigt)

Lees meer:

Nieuwe baan alfahulpen vaak niet gelijkwaardig

Comeback van alfahulp

Bussemaker: ‘Kwetsbare mensen reken op AWBZ’

14 REACTIES

  1. Onjuiste berichtgeving. Het Alfabureau Oude IJsselstreek is helemaal niet nieuw en bestaat al sinds 2009. Bovendien heeft B&W van Oude IJsselstreek gezegd te stoppen met het eigen Alfabureau. Marktpartijen (waaronder Sensire zelf!!!) staan te trappelen om het over te nemen. Sensire heeft boter op haar hoofd. Zielig verhaal houden terwijl zij anders zelf de hulpen met bosjes op straat hadden gezet door tijdelijke contracten niet te verlengen.

  2. Lees alle reacties
  3. Voor de alphahulp is enkele jaren geleden gekozen om hen in dienst te laten komen van een zorgaanbieder zodat zij ook rechten kunnen opbouwen voor als ze ziek zijn en pensioenuitkering etc. Nu wordt dit zelfde weer afgebroken door de gemeenten en alleen maar om zelf meer geld over te houden want het is puur bezuinigen ten koste van deze thuishulpen. Ik vind dat deze hardwerkende mensen recht hebben op die punten waarop ze tot op heden recht hadden.

  4. Op de eerste plaats moet vastgesteld worden dat zorgverleners die zelfstandig en uit vrije wil kiezen om als alpha-hulp werkzaam te zijn, een groot compliment en ons respect verdienen. Mij gaat het om die huishoudelijke zorgverleners die met de rug tegen de muur of akkoord moeten gaan met 30% salarisverlaging of ontslag en aansluitend terug mogen komen voor hetzelfde werk als alpha-hulp. Dus heel positief over de echte alpha-werkenden maar geen goed woord over voor de afbraak van de huishoudelijke zorg door deze gemeenten in de Achterhoek! Heeft trouwens niets met vakbondsgeneuzel te maken maar veel meer met eerlijk en rechtvaardig omgaan met deze hardwerkende zorgverleners.

  5. Op de eerste plaats moet vastgesteld worden dat zorgverleners die zelfstandig en uit vrije wil kiezen om als alpha-hulp werkzaam te zijn, een groot compliment en ons respect verdienen. Mij gaat het om die huishoudelijke zorgverleners die met de rug tegen de muur of akkoord moeten gaan met 30% salarisverlaging of ontslag en aansluitend terug mogen komen voor hetzelfde werk als alpha-hulp. Dus heel positief over de echte alpha-werkenden maar geen goed woord over voor de afbraak van de huishoudelijke zorg door deze gemeenten in de Achterhoek!

  6. Ik ben het helemaal eens met @Am. Ik ken een aantal alphahulpen die heel bewust hebben gekozen voor het Alphahulp bestaan. En soms kan je inderdaad maar beter ZZP-er zijn dan in dienst van een asociale organisatie. Als de gemeente gewoon iets doet aan het ZZP-tarief dan weet je in elk geval dat het op de plek komt waar het hoort en er niet allerlei strijkstokken tussen zitten. Volgens mij is dat Win/Win. Goed voor de gemeente en goed voor de Zelfstandige.
    Dat vakbondsgeneuzel is zo langzamerhand ook niet meer van deze tijd. Ik lees altijd alleen maar foei, foei, foei en nooit geen oplossingen

  7. @Jan Kramer. Ben het helemaal eens met de zienswijze van Jan Kramer. Dat zulks gebeurt met de PvdA in het College verbaast me niets; Kok en Bos hebben bewezen dat ze allereerts aan zichzelf denken. Een ander punt is dat het hoe dan ook besteding van overheidsgeld is, door hardwerkend burgers opgebracht. Welke constructie je ook bedenkt, als je niet uitsluit dat er een groep van profiteert — die er niet aan mee heeft betaalt en of voor gewerkt heeft (zieken en gehandicapten uitgezonderd) — gooi je elk te bereiken voordeel WEG.

  8. Dit bewijst maar eens dat gemeentes niet capabel zijn de WMO en de Awbz op een goede manier uit te gaan voeren. Creëren eigen administratielagen wat weer ten koste gaat van de directe zorg.Ook zie je deze tendens opkomen bij zorginstellingen die huishoudelijke/ en schoonmaakdiensten wegsaneren binnen de instelling (outsourcen; wat ten koste gaat van werknemers die al wat ouder zijn, en al tientallen jaren bij deze instellingen werken. Ik begrijp echt niet, dat de vakbonden deze signalen niet oppikken. Deze werknemers raken hun betere CAO kwijt, hun pensioen vaak al oudere werknemers rond of boven de 50 jaar.Instellingen willen sociale plannen binnen de Awbz waar ze op deze manier makkelijk van deze medewerkers af kunnen komen, tegen zo weinig mogelijk kosten.Bonden mogen dit niet laten gebeuren, of hier op enige manier actief aan gaan meewerken!!!

  9. Dit bewijst maar eens dat gemeentes niet capabel zijn de WMO en de Awbz op een goede manier uit te gaan voeren. Creëren eigen administratielagen wat weer ten koste gaat van de directe zorg.Ook zie je deze tendens opkomen bij zorginstellingen die huishoudelijke/ en schoonmaakdiensten wegsaneren binnen de instelling (outsourcen; wat ten koste gaat van werknemers die al wat ouder zijn, en al tientallen jaren bij deze instellingen werken. Ik begrijp echt niet, dat de vakbonden deze signalen niet oppikken. Deze werknemers raken hun betere CAO kwijt, hun pensioen vaak al oudere werknemers rond of boven de 50 jaar.Instellingen willen sociale plannen binnen de Awbz waar ze op deze manier makkelijk van deze medewerkers af kunnen komen, tegen zo weinig mogelijk kosten.Bonden mogen dit niet laten gebeuren, of hier op enige manier actief aan gaan meewerken!!!

  10. Ik begrijp de reacties van hierboven, echter door de aanbestedingen elke paar jaar is de positie van de hulp helemaal zwak. Hou ik bij de andere organisatie wel of niet mijn baan, loon, werktijden, vakantieafspraken etc.
    In de Alfa contructie kan een hulp vele jaren bij dezelfde client blijven werken. De huidige controct
    Ie levert zoveel onrust en problemen bij zorgverleners en clienten dat ik me de keuze goed kan voorstellen. Het uwv biedt prachtige pakketten om de sociale zekerheid in te kopen. Per saldo blijft het loon van de hulp gelijkwaardig zo niet beter dan in loondienst. Ben wel voorstander van een verhoging van de bruto uurvergoeding van 12.50 naar 13.50 per uur, dit geeft net wat meer lucht. Huishoudelijk hulp is nooit een dik betaalde job geweest dus daar verandert loondienst of alfa helaas niet aan.
    De volgende stap zou wat mij betreft zijn hv uit de wmo en via de fiscus de toeslagen regelen, dit systeem is er al dn werkt ook in de kinderopvang bv erg goed.

  11. Het worden weer vooroorlogse toestanden in de Achterhoek. Hardwerkende zorgverleners (huisvalthoudelijke zorg) verliezen hun werk en mogen in een alpha-constructie bij dezelfde client blijven werken. We hebben in dit land een CAO Thuiszorg waarin vastgelegd is dat huishoudelijke zorg onder de zorg valt. Dus gemeente waarom het ontduiken van deze CAO die toch al geen vetpot is voor de huishoudelijke zorgverleners. Waarom kiest u voor een constructie waarbij de mensen niet meer in loondienst zijn, geen sociale verzekeringen, geen pensioenregeling, minimumsalarissen en volstrekt geen rechtszekerheid. Het college van B&W van de gemeente Oude Ijsselstreek kan het etiket A-SOCIAAL opgeplakt krijgen als ze niet op een sociaal en rechtvaardige wijze met deze hardwerkende zorgwerkers omgaan. En dat met een college waar ook de PvdA deel van uitmaakt. U bent blijkbaar vergeten dat er vanaf de invoering van de WMO door veel gemeenten een puinhoop gemaakt is van de huishoudelijke zorg en dat er tienduizenden ontslagen zijn gevallen of dat mensen een belangrijk deel van hun salaris moesten inleveren. Uw college gaat door op deze niet sociale en onrechtvaardige weg. Ik hoop dat de betreffende werknemers en vakbonden zorgen voor een hete nazomer in de gemeenten Oude IJsselstreek en Montferland!

  12. een positief gevolg van deze beleidslijn kan zijn, dat de gemeente af is van de verplichte aanbesteding. ook voor de zorgaanbieders komt dan een einde aan een zware financiële en organisatorische opgave.
    ongunstig is de overschakeling (opnieuw) op alfahulpen. juridisch zijn dit zzp’ers, maar veel van hen hebben niet uit ondernemingsdrang voor die positie gekozen. en voorzover ze afhankelijk zijn van dit inkomen wordt hun financiële positie bepaald niet sterker.
    tenslotte kunnen we verwachten dat de gemeente weliswaar in eerste instantie zelf de bemiddeling ter hand neemt, maar deze snel zal proberen af te schuiven naar maatschappelijke organisaties of, ernstiger nog, naar ondernemers.
    in alle gevallen zal opnieuw grote onzekerheid ontstaan voor de mensen voor wie die allemaal geacht wordt te worden gedaan, de zorgafhankelijken. en dat maakt me niet optimistisch.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.