Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gesprek patiënt met arts kan beter

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Veel mensen zijn tevreden over de gesprekken met hun behandelend arts in het ziekenhuis. Maar het kan beter, zegt de Patiëntenfederatie Nederland.
arts en zwangere.fotolia.jpg
Foto: Fotolia

Daarom moet er een campagne komen.

Betrokken
Nog vijftien op de honderd mensen voelen zich te weinig betrokken bij de beslissing voor hun behandeling. Vier op de tien patiënten hebben niet de ervaring dat zij een waardevolle bijdrage leveren aan het gesprek met hun arts. Dat blijkt uit voorlopige resultaten van een onderzoek dat de Patiëntenfederatie Nederland en de Federatie Medisch Specialisten hebben gehouden. 

Communicatie
PN-voorzitter Dianda Veldman: ‘Deze cijfers laten zien dat we er nog niet zijn. Het is nog te vaak eenrichtingsverkeer in de communicatie tussen arts en patiënt. Juist de situatie van de patiënt is van belang om samen een goede beslissing te kunnen nemen.’ Marcel Daniels, voorzitter Raad Kwaliteit van de Federatie Medisch Specialisten en cardioloog: ‘De campagne draagt bij aan een grotere bewustwording bij artsen én patiënten dat de medische kennis van de arts en de persoonlijke context van de patiënt even belangrijk zijn om samen tot een goede beslissing te komen.’

Goed gesprek
Vandaag gaat de campagne ‘Betere Zorg begint met een goed gesprek’ van start. Minister Edith Schippers geeft vanmiddag samen met ambassadeur van de campagne Bart Chabot het startsein met een oproep aan alle patiënten, artsen en ziekenhuizen om aan de campagne mee te doen. De campagne heeft als hoofddoel ‘artsen en patiënten nog bewuster te maken van het belang van samen beslissen over de meest geschikte behandeling voor de patiënt’.

Hulpmiddelen
Aan de campagne is een website gekoppeld: www.begineengoedgesprek.nl De site is nog niet in de lucht, pas na de officiële opening eind deze middag. Op de site moeten informatie en hulpmiddelen komen te staan die patienten en artsen kunnen gebruiken als ondersteuning bij het samen beslissen. De campagne is een initiatief van de Federatie Medisch Specialisten en de Patiëntenfederatie Nederland in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU). De campagne wordt financieel ondersteund door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Zorginstituut Nederland en ZonMw.

Dossier Kwaliteitsnormen
Om kwaliteit te garanderen stellen wetenschappelijke verenigingen kwaliteitsnormen op. Zorginstellingen proberen hier zo goed mogelijk aan te voldoen, terwijl verzekeraars over hun schouders meekijken…
Lees meer >>

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.