Google Glass helpt autistische kinderen met sociale vaardigheden

De Google Glass is in Nederland nooit aangeslagen onder het grote publiek, maar de ontwikkelingen ervan hebben zeker niet stilgelegen. Zo kan de Google Glass, in combinatie met de juiste software, kinderen met autisme helpen bij de ontwikkeling van sociale vaardigheden.
google glass

Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in npj Digital Medicine. De therapie, genaamd de ‘Superpower Glass’, is ontwikkeld door onderzoekers van de Standford University School of Medicine.

Superpower Glass

De therapie bestaat uit het dragen van de Superpower Glass – de bril zelf bestaat uit een schermpje en een speaker. Wanneer het kind in interactie is met een ander persoon, benoemt de bril de emoties van de ander. Vervolgens worden deze emoties helder uitgelegd voor het kind met autisme. De bril is volledig getraind om een neutrale gezichtsuitdrukking te herkennen en om de zes basisemoties te identificeren: vreugde, verdriet, woede, walging, angst en verrassing. De nieuwe therapie is vergelijkbaar met de standaard gedragstherapie voor kinderen met autisme. Therapeuten gebruiken dan kaartjes om hen te helpen begrijpen hoe ze emoties kunnen herkennen en lezen.

Tevens kunnen de kinderen een spel spelen genaamd ‘Capture the Smile’, een speurtochtjacht die de kinderen oproept om iemand een lach of glimlach op zijn gezicht te geven. In een ander spel, genaamd ‘Guess the Emotion’, proberen kinderen oogcontact te maken met hun ouders en moet er geraden worden welke emoties de ouders demonstreren.

Uitkomst

Circa twee maanden hebben veertien kinderen de Superpower Glass thuis getest. Zij droegen de bril minstens drie keer per week voor 20 minuten. Al voor de therapie vulden ouders en kinderen vragenlijsten in over autistische symptomen. Aan het einde van de therapie bleken de symptomen van autisme te zijn afgenomen; kinderen scoorden gemiddeld 7,4 punten lager op een schaal die sociale beperkingen meet. Hogere scores duiden op een ergere vorm van autisme.

Onderzoeker Dennis P. Wall vertelt dat ouders aangeven dat hun kinderen tijdens de therapie vaker oogcontact maakten en beter communiceerden met anderen. ‘Verschillende ouders zeggen; eindelijk kijkt mijn kind naar me’, aldus Wall.

Volgende fase

De volgende fase van het onderzoek is een studie met meer dan zeventig kinderen, waarvan sommige de Superpower Glass gebruiken en anderen niet. De studie is al compleet en laat volgens Wall vergelijkbare positieve effecten zien voor kinderen die de bril gebruiken. Dit onderzoek zal echter pas later dit jaar worden gepubliceerd.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.