Tweederde van de gemeenten vindt de huidige plannen voor de overheveling onacceptabel en eist aanvullende maatregelen. Om die reden is het nog steeds niet duidelijk hoe de nieuwe Wmo er precies uit komt te zien. De transitie vindt plaats per 2015 en de tijd begint te dringen.
Uitstel is ramp
Scholten stelt in het dagblad dat zij het een ramp vind als de wet wordt uitgesteld. De overgang gaf Eindhoven een goed drukmiddel om met zorgaanbieders tot afspraken te komen over de nieuwe taken. Scholten vreest dat de aanbieders zich weer distantiëren wanneer de wet wordt uitgesteld.
Naast de Wmo wordt per 2015 ook de jeugdzorg en de participatiewet gedecentraliseerd. Van den Burg vindt het belangrijk om al deze taken in één keer te integreren, ‘anders houd je kokers, verschillende loketten en meerdere hulpverleners per gezin.’
Financiële nadelen
Van den Burg stelt verder dat uitstel ook zorgt voor financiële nadelen. ‘De 1,2 miljard die gepaard gaat met de decentralisatie heeft het kabinet al ingeboekt. Dat geld moet ergens vandaan komen.’ Alternatieven zijn volgens de Amsterdamse wethouder dat gemeenten ergens anders op bezuinigen, dat er wordt bezuinigd op een ander deel van de zorg, zoals verpleeghuizen, of dat het kabinet zelf alle bezuinigingen doorvoert. ‘Alle drie deze alternatieven zijn nadelig.’
Tijdsdruk
Het argument “te weinig tijd” noemt Scholten flauw. ‘De tijdsdruk geldt voor Eindhoven ook, maar wij zijn voortvarend aan de slag gegaan. Als je de wet uitstelt, straf je de gemeenten die vooroplopen.’

Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?
Bekijk het dossier
De wethouders hebben duidelijk niet verder gekeken dan hun gemeentegrenzen, als ze binnen die grenzen al (goed) hebben gekeken. Rapporten/adviezen van het Sociaal-Cultureel Planbureau, de Raad voor de Volksgezondheid & Zorg en de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur laten zien dat dit een zeer gebrekkig overhevelingsplan is.
Overheveling van de ouderenzorg kan op zich goed uitwerken, maar het zou daarvoor in een significant andere vorm gegoten moeten, met een wezenlijk langer tijdspad en een ander budget. Zie voor de details http://bit.ly/1d9FqjQ (eigen site).
Jammer dat mevrouw Scholten met name denkt aan de externe wereld (de zorgaanbieders), terwijl intern men ook nog veel kan verbeteren aan het duidelijk maken van de echte richting waar men naar toe wil en een robuuste structuur daarvoor. Alleen windowdressing voor grootstedelijke imagobuilding is niet genoeg voor ferme uitspraken, het moet ‘binnen’ ook kloppen en wellicht is daar iets mee tijd voor nodig (zodat ook tekentafelbeleid vermengd kan worden met de ‘echte wereld’ daarbuiten en echt, wellicht al enigszins aantoonbaar rendement voor de gebruiker). Wordt het alleen maar beter van. Tenslotte is de snelheid waarmee je iets doet met name belangrijk op sprintonderdelen van een atletiekwedstrijd en minder op een juiste inrichting van een maatschappelijke omgeving, toch?
Als ze 1,2miljard al geboekt hebben lopen ze voor op de feiten .
Tevens zijn er ook gemeente die het al hebben ingevoerd dat is ook belachelijk.