Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Grote stap in nieuwe financiering hartzorg

Beleid, management en politiek zijn de aandachtsgebieden van Eric Bassant. Voor Zorgvisie becommentarieert hij trends en thema's.
Zorgverzekeraar Menzis heeft een meerjarig contract gesloten met tien ziekenhuizen voor de inkoop van dotterbehandelingen en bypassoperaties op basis van voor patiënten relevante uitkomsten. Kern van het contract is een model dat de Nederlandse Hart Registratie (NHR) samen met de zorgverzekeraar heeft ontwikkeld.
Hartzorg Foto Fotolia
Foto: psdesign1/Fotolia

De deelnemende ziekenhuizen zijn verspreid over het land. Het zijn het AMC, Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, HagaZiekenhuis, Medisch Centrum Leeuwarden, Tergooi, UMCG en de Santeon ziekenhuizen Catharina Ziekenhuis, Medisch Spectrum Twente, OLVG en St. Antonius Ziekenhuis. ‘Het gaat om 40 procent van onze uitgaven aan dotterbehandelingen en bypassoperaties’, aldus Ward Bijlsma, programmamanager waardegerichte inkoop bij Menzis. ‘Dit is de manier waarop we in de toekomst hartzorg willen inkopen.’

Inkoop hartzorg op basis van verwachte resultaten

Nieuw in het contract is dat de hartzorg wordt ingekocht op basis van de te verwachten zorgresultaten. ‘De ziekenhuizen ontvangen straks een vast bedrag. Als het aantal heropnames lager is dan verwacht, mogen ze het geld dat overblijft houden’, aldus Bijlsma. Bovenop het afgesproken bedrag kunnen ze een bonus ontvangen als de resultaten voor binnen de NHR geselecteerde uitkomstindicatoren, zoals het terugdringen van de mortaliteit na dertig dagen, beter zijn dan voorspeld. Zijn de resultaten minder dan voorspeld, dan is een malus van toepassing en moeten de ziekenhuizen een deel van de ontvangen vergoeding terugbetalen.

Data van de NHR

De innovatieafdeling van de NHR ontwikkelde het model samen met Menzis binnen haar value based healthcare-programma. ‘Als onafhankelijke partij voor ziekenhuizen en verzekeraar gebruiken we de data van de NHR om te voorspellen wat de te verwachten uitkomsten zijn. Het model is in ontwikkeling en het zal de komende drie jaar worden verfijnd. Ik verwacht dat er twee of drie cycli nodig zijn om het stabiel te krijgen’, vertelt directeur/bestuurder Dennis van Veghel van de NHR. ‘We beginnen in een veilige omgeving, daarna zal de financiële impact verder vergroot worden en wordt het nog belangrijker dat een onafhankelijke partij de analyses maakt. De ziekenhuizen vormen een community waarin ze onder begeleiding van de NHR het model doorontwikkelen en samenwerken om de uitkomsten te verbeteren, bijvoorbeeld door zorgprocessen te bespreken en best practices te delen.’

Hij verwacht dat de nieuwe manier van contracteren op basis van uitkomsten straks wijd wordt verspreid. ‘Het is raar dat het tot dusver gangbaar is om zorg te financieren zonder dat behandelresultaten die voor de patiënten belangrijk zijn een rol spelen.’
De NHR gaat de komende periode in gesprek met andere verzekeraars als Achmea en CZ om gezamenlijk tot één model voor de hartzorg in Nederland te komen.

Waardegerichte contracten

Voorbeeld voor het contract zijn vergelijkbare contracten in Zweden, onder meer voor de inkoop van heupvervangingen, en waardegerichte contracten in de Verenigde Staten waarbij zorgverleners worden beloond of gestraft voor de behaalde uitkomsten. Menzis heeft de ambitie om de komende jaren steeds meer zorg in te kopen op basis van het waardegerichte concept waarin een relatie wordt gelegd tussen kwaliteitswinst voor de patiënt en de kosten die daarbij horen.

 

4 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Goede zaak dat wordt ingezet op uitkomstfinanciering, want de huidige verrichtingsfinanciering bevat inderdaad perverse financiële prikkels — des te meer handelingen er verricht worden, des te meer het oplevert. Het was dan ook niet voor niets dat motie-Smilde c.s., die vroeg om cure-brede uitkomstfinanciering, door een bijna unanieme Tweede Kamer werd ondersteund.

  3. Heel goed om dit zo te testen. De band tussen resultaten en kwaliteit van de zorg baat zowel de organisatie als de patiënt. Bovendien is dit een stimulans voor de teams die de zorg uitvoeren. Want wat is er nu mooier dan een goed behandelde patiënt?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.