De digitalisering van de zorg, waaronder de huisartsenzorg, is volop in ontwikkeling, aldus de samenstellers van het het handboek. Toch blijft het gebruik van het e-consult achter.
Onbekendheid met e-consult speelt daarbij een belangrijke rol, blijkt onder meer uit de eHealth-monitor 2017. Patiënten weten vaak niet welke digitale mogelijkheden er bij hun huisartsenpraktijk zijn, aldus de initiatiefnemers. Huisartsen ontberen bovendien de tijd en soms ook de kennis om patiënten op de mogelijkheden te wijzen.
Onbekendheid met tarieven
Het handboek speelt hierop in. Het bevat onder meer informatie over declaratiemogelijkheden en adviezen voor de toepassing en opschaling van het e-consult. Ook is er een communicatietoolkit in opgenomen waarmee huisartsen het digitale consult onder de aandacht van patiënten kunnen brengen.
Op de achtergrond speelt onbekendheid met de tarieven een rol. Huisartsen zijn zich er vaak niet van bewust dat ze voor een e-consult meer mogen declareren dan voor een telefonisch consult. De hoogte van de declaratie van een e-consult hangt namelijk af van de inhoudelijk geleverde zorg en van de tijdsbesteding. Het kan zelfs oplopen tot een declaratie die gelijk is aan een dubbel regulier consult.
Voor pc en mobiele devices
Het handboek werd op 9 juli 2018 aangeboden aan Erik Gerritsen, secretaris-generaal van het ministerie van VWS en voorzitter van het Informatieberaad Zorg. Hij noemde het handboek een ‘mooi voorbeeld hoe actieonderzoek kan worden ingezet voor directe maatschappelijke impact.’
Het handboek ‘E-consult, hoe regelen we dat?’ is beschikbaar voor pc en mobiele devices.