Hbo-v’s ontwikkelen nieuwe minoren

Op initiatief van de NVZ ontwikkelen vier hbo-opleidingen verpleegkunde nieuwe minoren die beter aansluiten op de huidige stand van de gezondheidszorg. Ook moeten studenten hierdoor soepeler doorstromen naar de vervolgopleidingen.
Opleiding studenten
Foto: rh2010/Stock.adobe.com

De minoren, die het komende jaar binnen een projectgroep worden ontwikkeld, hebben onder meer betrekking op de thema’s e-health, acute zorg en de kind- en ouderrelatie. In de projectgroep zitten vertegenwoordigers van de vier deelnemende opleidingen: de Hogeschool van Amsterdam, de Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Leiden en hogeschool Saxion in Deventer, Apeldoorn en Enschede. Naast de drie genoemde onderwerpen zal de projectgroep nog eens vier vaststellen, waarmee de opleidingen in het schooljaar 2019-2020 van start willen gaan.

Breed opleiden

De nieuwe minoren sluiten aan bij de behoefte om verpleegkundigen vanwege de veranderingen in de gezondheidszorg breed op te leiden. Frank Tetteroo leidt namens de NVZ het project en heeft als voormalig manager verpleegkundige opleidingen bij het Haga Ziekenhuis veel ervaring met dit onderwerp. Tetteroo legt uit waarom verpleegkundigen van de toekomst steeds breder moeten worden opgeleid: ‘De gezondheidszorg biedt steeds meer behandelmogelijkheden waardoor mensen langer leven. Tegelijkertijd is de opnameduur in het ziekenhuis steeds korter. Dat vraagt van verpleegkundigen een andere insteek; naast dat zij mensen verzorgen hebben verpleegkundigen een steeds grotere rol in het begeleiden van en uitleg geven aan patiënten bij de keuzes die zij moeten maken. Dat vraagt om zorgverleners die deze uitdaging sociaal-emotioneel en ook op basis van kennis en vaardigheden aankunnen. We willen ervoor zorgen dat wat nu en in de nabije toekomst belangrijk is in de gezondheidszorg, terug te vinden is in het onderwijs.’

Verdieping

Studenten kunnen kiezen voor twee verschillende minoren van drie maanden of één thema verder uitdiepen door een verdiepingsprogramma van een halfjaar te volgen. Hierbij is het volgens Tetteroo belangrijk dat studenten hun individuele eigenschappen meenemen in die keuze. ‘Iemand die houdt van uitdaging en spontane situaties, past veel meer in een acute setting dan iemand die zekerheden, structuur en analyse voorop heeft staan.’ Het is overigens niet zo dat het thema van de gevolgde minor invloed heeft op de toegang tot een vervolgopleiding. ‘Stel iemand wil naar de vervolgopleiding acute zorg, maar heeft daarin geen minor gevolgd, dan moet diegene zich nog steeds voor de vervolgopleiding kunnen melden’, aldus Tetteroo. ‘We willen geen druk leggen op de keuzevrijheid van studenten.’

Stageplekken

Naast de ontwikkeling van nieuwe minoren moet de samenwerking binnen de projectgroep er ook toe leiden dat de organisatie en coördinatie van stages verbetert. ‘In regio’s zijn aanzienlijke verschillen over de aanpak van stages’, stelt Tetteroo. ‘Sommige regio’s werken met convenanten tussen betrokken partijen, maar de vraag is of dat de oplossing is voor zowel kwalitatieve als kwantitatieve knelpunten op de stagemarkt. We willen dat het werkveld een gezamenlijke verplichting voelt voor het creëren van stageplaatsen. We gaan op zoek naar een geschikte vorm waarin we daarover afspraken kunnen maken.’ Een van de aspecten die in deze afspraken aan bod komen, is dat ziekenhuizen weinig stageplaatsen hebben voor eerste- en tweedejaars studenten hbo-v. ‘Daardoor zien studenten in deze periode maar een beperkt deel van het vakgebied, wat nadelig is voor andere sectoren.’

Om te voorkomen dat de projectgroep plannen ontwikkelt die al bestaan, zullen zij hun ideeën toetsen aan bestaande ontwikkelingen van minoren in het onderwijs. Tijdens de werkconferentie van het Fonds Ziekenhuis Opleidingen (FZO) op 29 mei in Nieuwegein, zal Tetteroo de eerste plannen van het project presenteren.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.