Hoe ver de organisatie nu is, durft Van der Meer nog niet te zeggen. ‘Maar het gaat in ieder geval de goede kant op. We denken een grote sprong te kunnen maken als straks de patiënten via het cliëntenportaal Mijnaltrecht.nl hun dossier kunnen inzien. Via dit portaal kunnen we dan ook heel makkelijk behandelmodules klaar zetten voor onze cliënten.’
Ideeën van medewerkers
Van der Meer legt uit dat Altrecht in 2011 is gestart om medewerkers met zoveel mogelijk ideeën op het gebied van e-health te laten komen. ‘Laat duizend bloemen bloeien was het devies. Want op die manier zorg je ervoor dat e-health niet iets is wat van bovenaf wordt opgelegd of beperkt blijft tot een klein groepje enthousiastelingen.’ Over het resultaat van de inzameling is Van der Meer tevreden. Ze vertelt dat er verschillende modules voor de behandeling van stemmingsstoornissen zijn ontwikkeld en het topklinisch centrum voor eetstoornissen heeft een nazorgprogramma omgezet in een online module. Hierdoor hoeven patiënten niet meer vanuit het hele land naar Zeist te reizen.
Leren van cliënten
De organisatie leert ook van cliënten. Zij vinden dat de applicatie er goed uit moet zien, anders gaan ze het niet gebruiken. ‘En als je als hulpverlener chat met cliënten moet je wel vaart maken en al die gebruikelijke afkortingen gebruiken, anders denken ze wat is dat voor een kneus.’ Voor oudere cliënten geldt veel meer dat zij op weg geholpen moeten worden, maar zij zien heel goed de meerwaarde in van e-health, concludeert Van der Meer.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: Reed/Jan Willem Schouten )
Lees meer:
Het complete interview met Andrea van der Meer is te lezen in het augustusnummer van Zorgvisie ict.
Hopenlijk blijft de goede vertrouwd sjouwzorg, tegenwoordig act geheten, intact voor de minder bedeelden.