Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Het sociale systeem rond de cliënt moet mee de instelling in’

Eindredacteur
Een gesprek met Marjolein Brüning, directeur klantgroep Ouderen bij Vivium, maakt snel duidelijk waarom ze per 1 september mag toetreden tot de raad van toezicht van Coloriet voor de kwaliteitscommissie.
'Het sociale systeem rond de cliënt moet mee de instelling in'

U bent specifiek aangezocht ‘als lid van de kwaliteitscommissie’ in de rvt. Is dat een teken van de tijd? ‘Een auditcommissie Kwaliteit is inderdaad iets van de laatste jaren. De rvt ziet toe op de bedrijfsvoering en daar is kwaliteit nadrukkelijk onderdeel van. Het toezicht daarop wordt echt gezien als een specialisme. Een zorgorganisatie moet zich aan de kwaliteitseisen houden – dat is de basiskwaliteit – maar ook aansluiten bij de wensen van de cliënt.’ Samen kleur geven aan waardevol leven’ is dan ook de missie van Coloriet. Ik ben van huis uit zorgverlener, fysiotherapeut, ik heb bij een verzekeraar gewerkt, ik ben academisch geschoold en heb de laatste acht jaar in de vvt gewerkt. Ik heb verstand van hoe je klanten invloed geeft en medewerkers ruimte geeft.’

Tegelijk met u treedt adviseur Marja van der Ploeg toe tot de rvt op voordracht van de cliëntenraad, ook voor de kwaliteitscommissie. ‘Zij heeft veel verstand van dienstverlening en facilitymanagement. Er wordt wel neerbuigend gedaan over klachten over “het koffiemoment of de avondmaaltijd”, maar zulke basale zaken zijn enorm belangrijk. Het zijn signalen of je aansluit bij de wensen van de cliënt. Marja en ik gaan volgende week samen op bezoek bij de verschillende locaties van Coloriet. Dat zullen we ook blijven doen. We vinden het allebei van het grootste belang om ons niet alleen via de raad van bestuur te laten informeren. Dit is in lijn met de visie op de rol van de rvt bij Coloriet.’

U hebt eens gesignaleerd dat cliëntenraden in de ouderenzorg bevolkt worden door familieleden van soms ex-cliënten. ‘Dat is inderdaad een probleem want je moet het gesprek voeren met de mensen die werkelijk zorg afnemen. Hoe meer de cliëntenraadsleden op afstand staan, hoe groter het gevaar dat ze voor cliënten gaan invullen wat die willen.’

Na het failliet van de CQ-index wordt geprobeerd om de cliëntervaring in het nieuwe kwaliteitsinstrument centraal te stellen. ‘Over de CQ-index kun je veel zeggen maar als de CQ-waarden van een organisatie heel hoog zijn, zoals bij Coloriet, zegt dat veel over de door de klant ervaren kwaliteit. Maar het instrument kent zeker beperkingen. Het is mijn stellige overtuiging dat je niet ontkomt aan het gesprek om achter de persoonlijke wensen van de cliënt te komen. Alleen is het niet zo makkelijk om dat gesprek goed te voeren. De huidige generatie 80-plussers waartoe onze cliënten behoren, zeggen algauw dat ze tevreden zijn. Iets anders of meer vragen, zien ze als kritiek uiten. Dat vraagt van ons goede gespreksvaardigheden.’

U bent straks als lid rvt ook werkgever van bestuurders van een vvt-organisatie. Wat verwacht u als vvt-directeur van de bestuurder? ‘Het bestuur moet een heldere strategie uitzetten en vasthouden aan de ingezette koers met een scherp oog voor de weerbarstige praktijk. De verantwoordelijkheden moeten laag in de organisatie belegd worden en cliënteninspraak goed georganiseerd worden. Zo creëer je verbinding in de organisatie.’

Voor welke uitdagingen staat Coloriet? ‘De uitdagingen zijn voor alle vvt-organisaties vergelijkbaar. Wij zijn lange tijd instituten geweest die vanuit ons aanbod dachten. Wij wisten wat goed was voor de cliënt. Er is nu meer ruimte voor variatie, maar er zijn ook meer risico’s. We moeten de cliënt wat te kiezen bieden. Voormalige verzorgingshuizen worden zoals thuis waarbij de klant veelal bepaalt waarvoor hij betaalt. Ook verpleeghuizen hebben een belangrijke opdracht, zoals bijvoorbeeld de invoering van eenpersoonskamers. En we moeten leefruimte voor cliënten met dementie bieden. Maar de grootste uitdaging is om het sociale systeem van cliënten mee de organisatie in te nemen en in stand te houden. Om de familie en vrienden betrokken te houden.’

U zit straks binnen de vvt op twee verschillende stoelen. ‘Klopt. Als directeur bij Vivium moet ik het zelf doen, bij Coloriet moet ik anderen adviseren, controleren, sparring partner zijn. Maar het voelt logisch en natuurlijk. Vanuit mijn functie weet ik wat er speelt.’

Is het gevaar niet dat u uit eigen ervaring met de moeilijke praktijk als toezichthouder minder veeleisend bent? ‘Juist niet! Ik ken de valkuilen. Ik zie de dilemma’s, maar dilemma’s zijn geen excuus. Je moet gewoon zorgen dat mensen krijgen wat hun leven beter maakt.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.