Dat betoogt hoogleraar Misja Mikkers vandaag in zijn inaugurele rede aan de Tilburg University.
Internationaal
Mikkers plaatst het Nederlandse zorgstelsel in een internationaal perspectief. Hij vergelijkt de zorgstelsels in 35 OECD landen. In de meeste landen zijn de ziekenhuisprijzen gereguleerd: ofwel centraal door de overheid, ofwel lokaal. De levensverwachting is in alle landen gestegen en ontloopt elkaar niet veel. Nederland bevindt zich in de middenmoot.
Marktwerking
Veel Nederlanders denken dat de kosten zijn geëxplodeerd sinds de invoering van gereguleerde marktwerking in de zorg in 2005. Maar dat klopt niet, toont Mikkers aan: de kostentoename in de zorg was juist hoger in de periode 2000-2005 dan daarna. Dit zelfde is het geval in de meeste landen, maar Nederland, Hongarije en Portugal wisten de kostenstijging het meest af te remmen. In de periode 2006-2013 had Nederland eenzelfde groeipercentage als Tsjechië, Finland, Zweden, Australië, Frankrijk, Oostenrijk en Canada. Al deze landen hebben zeer van elkaar verschillende zorgstelsels, maar dit blijkt nauwelijks effect te hebben op de kostenstijging.
Solidariteit
In Nederland is de toegang tot zorg het best geregeld. Van alle landen heeft ons land de kortste wachtlijsten. Hoewel concurrentie in de zorg vaak wordt geassocieerd met lage solidariteit, is dit in Nederland volgens Mikkers niet het geval. Het verschil tussen mensen met een hoog en mensen met een laag inkomen, is erg klein. Bovendien zijn er weinig mensen die niet de behandeling kunnen krijgen die ze nodig hebben. Wel verdienen de medisch specialisten in ons land het meest en jagen daarmee de totale kosten op.
Zorgstelsel
Het Nederlandse zorgstelsel is volgens Mikkers een bijzonder goed idee omdat het solidariteit combineert met concurrentie. Het grootste probleem is het gebrek aan informatie over uitkomsten van zorg. Daardoor kunnen patiënten geen goed overwogen keuzes maken. Dit gebrek aan transparantie speelt overigens in alle landen. De uitdaging voor de toekomst is te komen tot een systeem dat is gericht op kwaliteit en gezondheidseffecten in plaats van op productie.
NZa
Misja Mikkers is sinds 2006 verbonden aan de Nederlandse Zorgautoriteit als Chief Economist en Hoofd van het Economisch en Medisch Bureau. Aan Tilburg University is hij bijzonder hoogleraar van de NZa-leerstoel ‘Organisatie en financiering van de zorgsector’.
Dossier Zorginkoop
Zorgverzekeraars kopen zorg in bij zorgaanbieders. De contractonderhandelingen verlopen niet altijd even gemakkelijk. Hoe het de partijen vergaat, leest u in het dossier Zorginkoop.
Lees meer >>