IGJ: e-health in zorginstellingen ‘heeft extra aandacht nodig’

Aan zorg-ict en e-health in Nederlandse zorginstellingen valt nog veel te verbeteren. De bestuurlijke aandacht is er wel, maar in de praktijk blijven de invoering van nieuwe functies, de koppeling van gegevens en de informatiebeveiliging achter. Dit blijkt uit een verslag van een tiental inspectiebezoeken van de IGJ.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
IGJ
Fotolia

De inspectiebezoeken van de IGJ vonden plaats in 2017. Inspecteurs spraken tijdens de bezoeken met de raad van bestuur van de betreffende zorginstelling, ict- en zorgmedewerkers en met vertegenwoordigers van patiënten. Bij elk bezoek keek de inspectie naar twee of drie voorbeelden van e-health die de zorginstelling gebruikt.

Bij de meeste bezochte organisaties bleek dat het onderwerp e-health op bestuurlijk niveau de aandacht had. Vaak was een duidelijk gedocumenteerde e-healthvisie aanwezig. Een deel van de zorgaanbieders had de besluitvorming rondom e-health echter nog niet duidelijk ingericht. Het was dan bijvoorbeeld niet helder hoe de zorgaanbieder de voorrang bepaalde tussen verschillende projecten. Of wie precies beslissingen nam en wie kon adviseren.

Geen helder proces

Bij het invoeren van nieuwe e-health-producten of -diensten zag de inspectie nog mogelijke verbeteringen. Bij de meeste zorgaanbieders was er nog geen helder proces met duidelijke stappen voor het invoeren van nieuwe e-healthtoepassingen.

‘De inspectie hecht waarde aan het opstellen van een goed programma van eisen,’ aldus het verslag. ‘Ook aan het uitvoeren van een risico-analyse vooraf. Dat kan vervelende verrassingen voorkomen. Maar dit bleek lang niet vanzelfsprekend.’

Ook bij het delen van gegevens was verbetering mogelijk. Niet iedere instelling had een overkoepelende visie op informatie-uitwisseling. Elektronische gegevensuitwisseling tussen instellingen bleek vaak nog kleinschalig. Het kon daarbij helpen als de instelling deelnam in een organisatie voor regionale samenwerking, hetgeen soms het geval bleek te zijn.

Informatiebeveiliging

Een laatste punt van zorg betrof de informatiebeveiliging en de voorbereiding op het risico van uitval. Slechts twee van de tien bezochte instellingen konden aantonen dat zij voldeden aan de hiervoor geldende normen NEN 7510 of ISO 27001. Dit zijn normen die aangeven hoe de organisatie de informatie-beveiliging moet organiseren en borgen.

‘Bij veel instellingen is daarvoor extra aandacht nodig,’ aldus het onderzoekverslag. ‘De IGJ ziet dit als een tekortkoming, zeker omdat zij al langer aandacht vraagt voor de 7510. Alle bezochte instellingen streven ernaar om nog in 2018 te gaan voldoen aan de NEN 7510.’

Positieve tendensen

Positieve tendensen waren er ook, zo blijkt uit het verslag. Zo bleek dat bij bijna alle bezochte instellingen zorgverleners zelf een actieve rol speelden bij het invoeren van e-health. Bij ongeveer de helft van de bezoeken bleek dat ze ook zelf nieuwe initiatieven hadden gestart.

Alle bezochte zorgaanbieders bleken bovendien patiënten bij de e-healthontwikkelingen. De meeste instellingen betrokken de cliëntenraad actief bij nieuwe plannen. ‘Patiënten konden vaak meedenken of testen in projecten. Patiënten deden ook mee aan onderzoek naar het succes van de toepassing.’

De bezochte instellingen vinden het thema e-health belangrijk, concludeert de IGJ. ‘Dat de inspectie er tijdens bezoeken naar kijkt was nieuw voor hen. Gezien het belang van het onderwerp vonden de organisaties dit positief. De bezoeken verliepen dan ook in een zeer open sfeer.

Aankondigingstermijn

Een duidelijk verbeterpunt voor de inspectie was daarnaast de aankondigingstermijn. ‘We kondigden de bezoeken steeds drie werkdagen van te voren aan. Dit vonden de meeste instellingen erg kort om de benodigde deskundigen voor het bezoek te mobiliseren. Dat hebben we inmiddels aangepast naar twee weken.’

De tien bezochte instellingen waren het Spaarne Gasthuis Hoofddorp, Isala Zwolle, Antonius ziekenhuis Sneek, LUMC Leiden, Jeroen Bosch ziekenhuis Den Bosch, Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis Amsterdam, ’s Heeren Loo Amersfoort, Philadelphia Amersfoort, Lentis Zuidlaren en Tactus Verslavingszorg Deventer.

Dit jaar breidt de inspectie het verkennend toezicht uit naar andere soorten instellingen. Bijvoorbeeld instellingen voor verpleging en verzorging en grotere samenwerkingsverbanden in de eerstelijnszorg.

E-health essentials

Op 7 juni 2018 vindt over het congres E-health essentials plaats. Tijdens dit congres ontdekt u hoe u e-health succesvol toe kunt passen en hoe u zorggebruikers erbij betrekt.

 

1 REACTIE

  1. Een andere ontbrekende E-health essential is een Mobile First strategie. Een positieve ontwikkeling hierbij is de komst van RCS: Rich Communication Service. Dit biedt kansen om bestaande mobiele relaties tussen zorgverlener en zorgvrager te verbeteren en de digitale basiscommunicatie vorm te geven. Dit kan de E-health conversie stimuleren. Zie ook mijn linkedin post; Kan RCS E-health stimuleren?
    https://www.linkedin.com/pulse/kan-rcs-e-health-stimuleren-ger-thijssen/

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.