Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

IGZ door het stof naar aanleiding rapport Ombudsman

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) betreurt dat het onderzoek naar de oorzaak van de ernstige hersenbeschadiging van baby Jelmer in 2007 zo lang geduurd heeft. Dat schrijft de IGZ naar aanleiding van een rapport over deze zaak van de Nationale Ombudsman.
IGZ door het stof naar aanleiding rapport Ombudsman

Bij een mislukte darmoperatie in 2007 in het UMC Groningen raakte een baby zwaar gehandicapt. In een eerste rapport hierover concludeerde de inspectie dat er tijdens de operatie ernstige fouten waren gemaakt. Later trok de inspectie dit rapport in en presenteerde een heel andere conclusie. De Nationale Ombudsman – Alex Brenninkmeijer – kondigde vorige week een ‘gedegen onderzoek’ aan naar deze gang van zaken. De inspectie reageert vandaag in een persbericht.

Heel erg

Inspecteur-generaal Gerrit van der Wal schrijft: “Ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat we een al vastgesteld rapport hebben moeten terughalen. Ik begrijp dat dit voor de ouders van Jelmer heel erg zwaar is, zeker omdat de conclusie nu minder duidelijk is over de oorzaak-gevolgrelatie en daarmee de ouders dus niet (meer) weten wat er precies met hun kindje is gebeurd. Dit vind ik heel erg. Ik erken dat in dit proces veel is misgegaan. De ouders van Jelmer, maar ook de betrokken anesthesioloog, hebben drie jaar op het inspectierapport moeten wachten en ook dat is natuurlijk veel te lang. Zowel de burger als ook betrokken zorgverleners mogen van de inspectie verwachten dat wij een onderzoek binnen redelijke termijn afronden. Ook moeten zij er van op aan kunnen dat wat wij in een rapport opschrijven voortvloeit uit de feiten.”

Inspecteur

De beschuldiging van de ouders van Jelmer dat het eerste rapport is teruggetrokken na afspraken tussen de betrokken inspecteur en het ziekenhuis, ontkent Van der Wal. “In de media is mogelijk het beeld ontstaan dat de inspectie vindt dat de lange duur en de loop van het onderzoek de verantwoordelijkheid zou zijn van één van de bij het onderzoek betrokken inspecteurs. Dit is niet het geval.”

Verbetering

De IGZ zet nu in op verbetering van hun intern proces. Van der Wal: “Ik heb veranderingen ingezet om van de inspectie een moderne en doortastende handhavingsorganisatie te maken. Dat betekent dat we landelijk en meer gestandaardiseerd werken. Dat is een langdurig en taai proces; daar hebben we meters in gemaakt, maar we zijn nog niet klaar. Ik heb integraal management ingevoerd, we bewaken nu geautomatiseerd de doorlooptijden en krijgen meer personeel. Dit maakt het mogelijk onze behandeltijden drastisch te verkorten.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Ombudsman start onderzoek naar IGZ

‘IGZ spant zich niet voldoende in’

IGZ wil normen voor specialsiten in 2011

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. De inspecteur in 2007 had geen oog voor de feiten en had onvoldoende medische kennis om te kunnen zien wat het gevolg van een operatie kon zijn en wat ten gevolge van het ziektebeeld.
    Wegens gebrek aan bewijslast, die er niet was, kon er geen actie ondernomen worden en duurde het 4 jaar.
    AH 3198
    2011Z15290
    Antwoord van minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport)
    (ontvangen 25 juli 2011)
    http://www.onjo.nl/fileadmin/uploads/BO/be_users/documents/Argos/IGZ-baby_Jelmer.pdf

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.