Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

IGZ stuurt excuus aan 147 ‘onbereikbare’ huisartsen

Mark van Dorresteijn
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft aan 147 huisartsen een excuusbrief gestuurd. Zij kregen het predicaat ‘slecht bereikbaar’ omdat onderzoekers een verkeerd spoednummer hadden gebeld. Dat meldt Medisch Contact.
IGZ stuurt excuus aan 147 ‘onbereikbare’ huisartsen

Het onderzoek van de IGZ toonde aan dat een op de vier huisartsenpraktijken een spoedoproep niet binnen de gestelde norm van 30 seconden beantwoordt. Huisartsen waren het echter niet eens met de uitkomst. Volgens de klagers heeft de inspectie in veel gevallen het verkeerde nummer gedraaid. De inspectie heeft deze beschuldiging nagetrokken en in voorkomende gevallen een excuusbrief gestuurd.

Fouten

Wilbert Ransz, woordvoerder IGZ, laat tegenover Medisch Contact weten dat in 147 van de 4400 gevallen het verkeerde nummer is gedraaid. “Dat is geen verwaarloosbaar aantal, maar het doet evenmin iets af aan de uitkomst van het onderzoek.” De woordvoerder wijst erop dat het onvermijdelijk is dat er fouten optreden bij dergelijke grote onderzoeken. “De foute nummers zijn afkomstig uit het Geneeskundig Adresboek, van de site kiesBeter.nl of van de website van de huisarts zelf. En een klein deel van de fouten is veroorzaakt door de onderzoekers.”

Bereikbaarheid spoedlijn

Huisartsenvereniging LHV maakte onlangs bekend dat huisartsen gestraft worden als zij hun spoedlijn niet op orde hebben. “Concessies op deze norm zijn niet mogelijk. Het gaat immers om urgente medisch zorg”, aldus de LHV. Als huisartsen hun telefonische bereikbaarheid bij spoed niet goed op orde hebben, krijgen zij tot 8500 euro minder inschrijfgeld van verzekeraars. Het ingehouden geld wordt verdeeld over de huisartsen die hun bereikbaarheid wel goed op orde hebben. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Schippers eist betere bereikbaarheid huisartsen

LHV wil huisartsen straffen voor slechte bereikbaarheid

Patiënt wil betere bereikbaarheid van huisarts

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. Het lijkt me ondoenlijk om een nieuw geneeskundig adresboek te drukken iedere keer als er ergens een arts van telefoonnummer veranderd.
    Ook is het denk ik niet de verantwoordelijkheid van een huisarts te controleren of een site als kiesbeter wel zijn juiste nummer vermeld.

  2. Lees alle reacties
  3. Je kan als weldenkende patient natuurlijk ook eens een telefoonnummer in je klappertje schrijven en niet wachten tot er echt haast geboden is.
    De inspectie toetst altijd op vermijdbaar en verwijtbaar. Dat is in dit geval dus beiden. Dit is zo’n simpel onderzoek, dat je je hart vasthoudt als er echt onderzoek gedaan moet worden.

  4. Helemaal eens, een huisarts is zelf ook verantwoordelijk dat alle informatie die publiekelijk is up to date is. Als een huisarts op kiesbeter staat moet hij/zij daar dus ook opletten. Ik vind de verontwaardiging alleen maar groter dat huisartsen nu denken dat ze het hiermee weer kunnen wegwuiven. Terwijl dit ook net zo erg is. Een patient kan exact dezelfde fout maken op dat moment dus de uitslag is gewoon terecht.

  5. Hoezo excuses aanbieden? – Als in een dergelijk onderzoek een “fout” spoednummer wordt gebruikt door een onderzoeker betekent dat, dat het onvoldoende DUIDELIJK is bij de gegevens van een arts, welk nummer zijn “spoednummer” is. Een patient (in paniek) die het spoednummer moet gebruiken zal dan zéker een verkeerd nummer kiezen! Hiermee BLIJFT de betreffende arts dus slecht bereikbaar.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.