Careyn zegt onverminderd door te gaan met de uitvoering van haar plan van aanpak voor de verbetering van de kwaliteit van zorg.
Cliëntdossiers
In november 2016 heeft Careyn een aanwijzing gekregen van de Inspectie. Eind juli 2017 gaf de raad van bestuur zelf aan dat Careyn nog niet klaar was met het doorvoeren van benodigde verbetermaatregelen. Daarop gaf de IGJ een tweede aanwijzing aan Careyn op 7 november 2017. Deze betreft het wegnemen van tekortkomingen op het gebied van cliëntdossiers, deskundigheid en inzet van medewerkers, sturen op kwaliteit en veiligheid en goed bestuur. De Inspectie heeft Careyn twee termijnen opgelegd om aan deze aanwijzing te voldoen: 1 april 2018 voor het eerste deel van de aanwijzing en 7 november 2018 voor het resterende tweede deel van de aanwijzing.
IGJ
De IGJ bracht begin april een onaangekondigd bezoek aan een aantal locaties van Careyn. Deze locaties werden beoordeeld op een aantal criteria die direct samenhangen met de zorgdossiers. De Inspectie kwam daarbij tot de constatering ‘dat Careyn met de gerealiseerde verbeteringen en maatregelen heeft voldaan aan deel-I met termijn-I van de gegeven aanwijzing’.
Careyn
Marco Meerdink, bestuursvoorzitter Careyn: ‘Wij zijn tevreden en blij met het oordeel van de Inspectie. Dit is een hart onder de riem voor de organisatie en een steun in de rug om vol energie door te gaan met de realisatie van ons verbeterprogramma. Er is door een groot aantal collega’s heel hard gewerkt om dit te bereiken. De raad van bestuur heeft veel respect voor hun volharding en prestaties. We hebben nog een enorme uitdaging voor de boeg, maar dit geeft ons kracht en vertrouwen voor de toekomst’.
Overdracht van zorg
De IGJ ziet naar eigen zeggen grote verbeteringen op het thema dossiervoering. Op alle bezochte locaties beschikken de cliënten over een compleet en actueel dossier, waarin een logisch verband is gelegd tussen de wensen, behoeften, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt enerzijds en de invulling van de zorg en behandeling anderzijds. De cliëntdossiers zijn op alle momenten toegankelijk voor de zorgverleners die direct betrokken zijn bij de zorgverlening. Dit ondersteunt de zorgverleners bij het geven van persoonsgerichte zorg aan cliënten. Ook constateert de Inspectie dat Careyn op alle bezochte locaties de zorg zo heeft georganiseerd dat de aanwezige zorgverleners voldoende werktijd beschikbaar hebben voor adequate rapportage en de onderlinge overdracht van zorg.
Kwaliteit en veiligheid
De IGJ ziet positieve ontwikkelingen bij Careyn, maar dit neemt niet weg dat de resterende verbeteropdracht voor Careyn onverminderd van belang blijft. De komende maanden volgt de Inspectie de verdere voortgang bij de instelling. Na afloop van de verbetertermijn voor het tweede deel van de aanwijzing, zal de Inspectie opnieuw de zorg bij Careyn beoordelen en toetsen. Daarbij gaat het vooral om de inzet en deskundigheid van medewerkers en het sturen op kwaliteit en veiligheid in de organisatie.
VWS
Minister Hugo de Jonge heeft de Tweede Kamer geïnformeerd. In het recente dertigledendebat over Careyn, heeft hij een brief toegezegd over het handhavingsinstrumentarium van de IGJ, waarbij hij ook de ‘lessons learned’ in de casus Careyn zal betrekken. Hij geeft aan dat de IGJ zelf haar handelen zal evalueren nadat het toezichttraject bij Careyn is afgerond. Deze evaluatie wordt uitgevoerd onder leiding van een onafhankelijk voorzitter.