Intrakoop: op naar nog meer ‘duurzaam samen’

Samen goede zorg betaalbaar maken. Dat is het motto van Intrakoop, al zestig jaar de non-profit inkoopcoöperatie van de zorg.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Frank Kaptein (links) en Ruud Plu (rechts), opeenvolgend directeur/bestuurder bij Intrakoop (fotografie: Vincent Boon)

Sinds 2007 was Frank Kaptein er directeur/bestuurder. Hij stuurde de coöperatie door een periode van grote groei. Vanwege zijn pensionering droeg Kaptein op 1 september de scepter over aan Ruud Plu. Delen voorganger en opvolger hun visie op zorg en inkoop? Wat heeft Plu van Kaptein geleerd en wat gaat hij anders doen? Een samenspraak over ervaring en vernieuwing.

“In mijn periode is Intrakoop enorm gegroeid. De gemiddelde omzet is drie keer zo groot geworden en het aantal leden is gestegen naar zo’n 550 zorgorganisaties”, zegt Frank Kaptein. “Maar de essentie is nog hetzelfde als zestig jaar geleden: we denken elke dag na hoe samen optrekken in de markt de meeste waarde kan opleveren voor onze individuele leden. We hopen leden bewust en goed te helpen in de keuze voor een leverancier.”

“HET IS EEN MISVERSTAND OM TE DENKEN DAT DE LAAGSTE FACTUURPRIJS DE BESTE IS”

Dat betekent niet voor een dubbeltje op de eerste rang, vindt de oud-bestuurder, want dat bestaat niet. “Het is een misverstand om te denken dat de laagste factuurprijs de beste is. En we zijn allergisch voor ‘gratis’ of ‘inclusief’. We willen gewoon weten wat de leveranciers kunnen en gaan voor de meest duurzame en waardevolle aanbiedingen.”

Innovatie

Om de beste keuzes te kunnen maken, zet Intrakoop zoveel mogelijk in op synergie van kennis bij haar leden. “We zijn nooit klaar met leren, ván en áán elkaar”, zegt Kaptein. En dat haakt aan bij de drie kernwaarden die Intrakoop hanteert: samen creëren, samen kennis delen, samen inkopen. Net als Kaptein, wil Ruud Plu zich nog meer gaan richten op die eerste twee, denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van gezamenlijke data en analyses. Hij benadrukt daarbij het belang van innoveren. “De rol van Intrakoop voor de toekomst is toegevoegde waarde blijven vinden. Dat doen we door van elkaars knelpunten en oplossingen te leren en dat vast te leggen.”

Plu is afkomstig uit de consultancy. Hij is tot eind dit jaar bezig zijn werkzaamheden als partner van het onderzoeks- en adviesbureau Significant af te ronden, om daarna helemaal voor Intrakoop te gaan. “Ik ben altijd actief geweest in de zorg. Samenwerkingen tot stand brengen boeit me enorm. Mijn werk als directeur/bestuurder bij Intrakoop zal voor een groot deel uit matchmaking bestaan. Want dat is onze kracht.”

P x Q x K x D

Samen inkopen was altijd al een formule met de elementen P (prijs) x Q (hoeveelheid) x K (kwaliteit). Maar daar is een nieuw element bijgekomen, dat minstens zo belangrijk is als die drie andere, zo constateren Kaptein en Plu. En dat is de letter D van duurzaamheid. Ruud Plu: “Dat uit zich bij onze leden bijvoorbeeld in het zoeken naar mogelijkheden voor circulair inkopen. Dat gaan we in de toekomst nog veel meer uitbouwen. Maar duurzaamheid zit ook in de manier waarop we relaties aangaan en opbouwen, met elkaar en met onze leveranciers. Daarvan is de basis: weten wat je aan elkaar hebt.”

Dat duurzaamheid niet alleen iets voor de toekomst is, maar in het dna van Intrakoop zit, laat Frank Kaptein zien. “Dat is gewoon boerenverstand. De coöperatie is zestig jaar geleden opgericht om kosten te besparen door samen te werken. Dat op zich is duurzaam gedacht.”

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.