De app is voor elke patiënt anders in te richten, waardoor de patiënt een ‘app op maat’ krijgt. Het universele karakter van de app zorgt ervoor dat zorginstellingen de app voor diverse problematiek en patiëntdoelgroepen kunnen inzetten. De instellingen ontwikkelen zelf of in samenwerking met IPPZ zogeheten modules per type problematiek. Dit maakt de app uniek in zijn soort. De projectleiders e-health van beide instellingen, Renske Visscher en Matthijs Jantzen, onderschrijven dit: ‘Juist het generieke karakter spreekt ons zo aan. Op deze manier voorkom je dat je voor elk probleem een aparte app moet maken.’
App voor mijnTherapie
Patiënten met een inlog voor mijnTherapie kunnen de app eenvoudig downloaden via de Appstore. Na het invullen van een beveiligde inlogcode op hun mobiele telefoon kan de patiënt opdrachten maken, dagboeken bijhouden en berichten sturen naar de behandelaar. De app wordt ingezet naast de reguliere face-to-face contacten die een patiënt heeft met zijn of haar behandelaar. Doordat de app een verlengstuk is van het behandelplatform kunnen zorgverleners en patiënten alle data uit de app volgen en inzien op het platform mijnTherapie.
Altrecht en GGZ Centraal
Altrecht ggz en GGZ Centraal zijn de eerste twee instellingen die modules voor de app hebben ontwikkeld. Altrecht start in juli met de app op drie verschillende afdelingen voor patiënten met persoonlijkheidsproblematiek. GGZ Centraal heeft een module voor angstproblematiek ontwikkeld die al wordt gebruikt door patiënten van het Marina de Wolf Centrum.