Jeugdstelsel werkt nog niet voor iedereen’

Er zijn nog steeds veel knelpunten in de jeugdzorg. Dat meldt de Monitor Transitie Jeugd (MTJ) in de jaarrapportage over 2016. Vooral over de toegang tot de jeugdzorg werden veel meldingen gedaan bij de Monitor.
Jeugd-400-Fotolia.jpg
Foto: Fotolia

In totaal kwamen er in de eerste twee jaar na de invoering van het jeugdstelsel ruim 1000 meldingen en klachten binnen bij de Monitor, blijkt uit de jaarrapportage. Dat er in 2016 duidelijk minder meldingen binnenkwamen dan in 2015 wijt de monitor aan mogelijke meldingsmoeheid. Daarnaast melden ouders problemen volgens de MTJ pas als ze denken dat het kan bijdragen aan het vinden van een oplossing.

Toegang tot jeugdstelsel
Uit de jaarrapportage blijkt dat de meeste meldingen zijn gedaan door ouders. Ze trokken vooral vaak aan de bel over de toegang tot jeugdhulp, in 2016 ging 32 procent van de meldingen over dit onderwerp. De melders noemen de toegang ‘ver onder de maat’. Ze voelen zich niet geïnformeerd en vinden dat het krijgen van een beschikking en het toewijzen van hulp veel moeite kost. Daarnaast liet 55 procent van de melders in 2016 weten zich niet prettig te voelen bij de manier waarop er met hen werd gepraat.

Passende hulp voor iedereen
De MTJ stelt in de rapportage ook dat niet alle kinderen de hulp en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Melders gaven bij de Monitor aan dat er een beperkt aantal zorgaanbieders was, waardoor niet altijd passend aanbod kon worden gevonden. Daarnaast kwamen er meldingen binnen over de druk op Zorg in Natura, te lage pgb’s en te lichte preventieve hulp, terwijl er behoefte was aan specialistische zorg.

Wachttijd tot jeugdstelsel
Een ander knelpunt dat in de jaarrapportage naar voren komt is de wachttijd voor hulp. In sommige gevallen kwam dat volgens melders doordat er geen passend aanbod was vanwege een gebrek aan hulpverleners. Maar de MTJ schrijft dat de meeste melders lang moesten wachten omdat de gemeente geen contract had afgesloten met zorgaanbieders die de juiste hulp konden bieden.

Oplossingen voor knelpunten jeugdstelsel
De MTJ heeft twee jaar lang meldingen verzameld, maar niet gezocht naar oplossingen. Per 1 januari 2017 is de monitor bovendien opgehouden te bestaan. De partijen erachter laten in de jaarrapportage weten door te willen gaan onder een andere naam, in een organisatie die niet alleen meldingen monitort, maar ook signalen aanpakt.

Lees het rapport hier:

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.