Jos de Blok: ‘Wijkteam heeft te veel disciplines’

Wijkteams maken de zorg duurder, blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Planbureau. Dat komt volgens Jos de Blok van Buurtzorg Nederland doordat in de wijkteams zorgprofessionals zitten uit verschillende disciplines. Hij verbindt ook de wachtlijsten in de jeugdzorg en de ggz aan de komst van de wijkteams.    

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jos de Blok, directeur Buurtzorg Nederland
Jos de Blok, directeur Buurtzorg Nederland. Foto: Paul Tolenaar

Uit het boek van het Centraal Planbureau (CPB) ‘De wijkteambenadering nader bekeken. Het effect van de inzet van wijkteams op Wmo-zorggebruik‘ blijkt dat de inzet van wijkteams heeft gezorgd voor een stijging van het aantal cliënten in een Wmo-maatwerktraject met 14 procent. Dit is opvallend, omdat in veel gemeenten wijkteams erop gericht zijn om de oplossing voor de hulpvraag, indien mogelijk, dicht bij de cliënt te zoeken. Afschaling van dure vormen van ondersteuning is zelfs een doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning uit 2015.

Problematisering van de vraag

De Blok verklaart de kostenstijging door de structuurmatige opzet van wijkteams.

7
6660

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

7 REACTIES

  1. Ben het eens op het punt dat een wijkverpleegkundige, een sociaal psychiatrisch verpleegkundige of maatschappelijk werker goed zijn opgeleid om zorg toe te wijzen. Die zouden zoveel mogelijk onafhankelijk moeten kunnen optreden / navolgbaar zijn (CIZ was nog niet zo’n gek idee uiteraard). WMO consulenten hebben lang niet altijd deze achtergrond en dubbele pet zit danig in de weg. Meer nog dan bij de wijkverpleegkundigen mbt wijkverpleging, aangezien die al aardig gelimiteerd is in aantal uren en doelmatigheid.

  2. Lees alle reacties
  3. Men veronderstelt dat binnen het Wijkteams sprake is van te veel disciplines hetgeen betekent dat het voor een ‘goed leider’ met professionele eigenschappen ondoenlijk zou zijn hier een gedegen sturing aan te geven?

    Functionarissen willen meer loon, maar niet de discipline opbrengen? U denkt, Koning te (kunnen) zijn?

    http://www.speelman.org/ontwikkelingshulp/ouderlijk-gezag/

    Bij Koninklijke Beschikking …

    De overheid ontbreekt het aan een ruggengraat!

  4. Helaas gedeeltelijk met je eens. Als de multidisciplinaire invulling preventief werkt is het kosten besparend. De SWT’s moeten dan wel goed kunnen samenwerken en daar ligt het probleem. Het beleid op papier is goed, maar de uitvoering belabberd 😉 Laat de SWT’s ook gebruik maken van hun discretionaire bevoegdheden / eigen budget en zie later hoe dit administratief te verwerken. Tevens nog te veel regels en ambtenaren binnen de SWT’s! Werkt niet kosten besparend en efficiënt.

  5. Wijkteams. Niemand kan van buitenaf betwisten of de kwaliteit voldoende. Wat mij tegenstaat is, dat verantwoording afleggen over de effectieve tijd besteed aan een klant geheel is weg gerommeld. Uiteindelijk zullen de kosten onbeheersbaar zijn. (lage productiviteit) Elke professional is niet navolgbaar op afstand over de geleverde prestaties. De laatste jaren is verantwoording van zorgprofessionals onder invloed van emotie van tafel gegaan. De visie en de kijk van Jos Blok op wijkteams is een hoog luxe model: Met praatjes vul je gaatjes!

      • Hoe betrouwbaar zijn klanttevredenheidsonderzoeken..
        Worden de uitkomsten daarvan niet gedomineerd door de mate waarin de klant de hulp krijgt die die verwacht (of die echt nodig is, is maar de vraag).
        Ik laat me graag overtuigen dat klanttevredenheid een goede sleutel is voor monitoren van de inzet van gewenste en noodzakelijke hulp. Heeft iemand daar info over?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.