Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Kamer wil opheldering over ‘vrije artsenkeuze’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
De Tweede Kamer wil van minister Edith Schippers van VWS weten wanneer zij de zorgwet over aanpassing van de vrije artsenkeuze opnieuw gaat indienen.
Kamer wil opheldering over ‘vrije artsenkeuze’
Foto: ANP Martijn Beekman

Schippers moet het wetsvoorstel voor de aanpassing van artikel 13 van de Zorgverzekeringswet, opnieuw indienen, omdat haar wetsvoorstel vlak voor Kerst sneuvelde in de Senaat. Toen stemde drie senatoren van coalitiepartij PvdA tegen, omdat zij niet willen dat de vrije artsenkeuze wordt aangetast. Dat leidde tot een kabinetscrisis, omdat aanpassing van artikel 13 is afgesproken in het regeerakkoord.

Kamer wil duidelijkheid

De Vaste kamercommissie van VWS heeft woensdag, na de procedurevergadering, in een brief aan minister Schippers gevraagd wanneer ze het aangepaste wetsvoorstel gaat indienen. Ook wil de commissie weten hoe de parlementaire behandeling gaat verlopen. De commissie wil uiterlijk woensdag antwoord van de minister.

Aanpassing artikel 13

De aanpassing van artikel 13 vormt het fundament onder de zorgakkoorden van Schippers met de zorgsector. Die moeten één miljard euro aan besparingen opleveren. Zorgverzekeraars krijgen door de aanpassing meer mogelijkheden om patiënten te sturen naar zorgaanbieders. Nu zijn verzekeraars nog verplicht om circa 75 procent van de rekening te betalen als patiënten naar zorgaanbieders zonder contract gaan.

3 REACTIES

  1. In de naturapolis hoeft de zorgverzekeraar maar 75-80% van het *marktconforme* tarief te vergoeden indien een verzekerde naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Dat loopt ingeval van ziekenhuiszorg al heel snel in de papieren. En huisartsen en eerstelijns fysiotherapeuten waren al uitgesloten van de art. 13-wijziging, om diverse redenen.
    Er is dus al een grote drempel, de zorgverzekeraars hebben dus al grote imacht. Een nog grotere macht zou voorbehouden moeten zijn aan een single, publieke zorgverzekeraar, onder directe controle van het parlement.
    Verder ontbreken in veel zorgsoorten behoorlijke kwaliteitsassessments. Zo wordt in ziekenhuizen het ziektelastverloop zelden of nooit gemeten, terwijl het in de curatieve zorg primair gaat om het ziektelastverloop. Behoorlijke assessments is één van de vier voorwaarden waaraan voldoen moet worden alvorens de vrije zorgaanbiederkeuze af te schaffen.
    Voorlopig nog maar even niet doen, dus. Als men het überhaupt al zou moeten doen, gezien de mogelijkheden die de naturapolissen nu al bieden.

  2. Lees alle reacties
  3. Een twijfelachtig fundament dat niet meer is dan theoretisch drijfzand van een paar dolgedraaide, bestuurskundigen, politici, zorgverzekeraars en economen kan geen basis zijn. De “Homo Economicus” als dominantie discours als uitgangspunt voor een principieel ethische zaak zou allang zijn biezen moeten hebben gepakt. Schokkend is dat ‘t muntje blijkbaar in Den Haag nog niet gevallen is…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.