Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Keurmerk leidt niet tot betere kwaliteit

Zorginstellingen met een kwaliteitskeurmerk leveren geen betere zorg dan AWBZ-instellingen zonder keurmerk. Dat blijkt uit een nog niet gepubliceerd rapport van de Plexus Medical Group over de normen voor verantwoorde zorg.

Plexus deed het onderzoek in opdracht van de stuurgroep Verantwoorde zorg, waarin beroeps-, cliënten- en brancheorganisaties in de verpleging en verzorging onder leiding van de Inspectie voor de Gezondheidszorg samenwerken aan een toetsingskader voor de normen voor verantwoorde zorg.

Geen hogere score

In een pilot van de stuurgroep in 2006 hebben 120 zorgorganisaties die werken met de normen van verantwoorde zorg gemeten wat de effecten zijn op de kwaliteit van zorg. Projectleider Stef Groenewoud van Plexus heeft vervolgens gekeken of er een verschil is tussen zorgorganisaties die een kwaliteitskeurmerk hebben of niet. Het blijkt dat instellingen met een keurmerk niet een betere score halen.

Groenewoud: “Keurmerken zeggen vooral of organisaties op de juiste manier werken en de juiste spullen in huis hebben. Maar dat hoeft niet te betekenen dat de zorg ook inhoudelijk beter is. Je kunt bijvoorbeeld wel opschrijven dat je incontinentiemateriaal in huis hebt, maar als je het verkeerd gebruikt of vergeet een training te geven, dan werkt het niet.”

Kwaliteitskeurmerk moet middel zijn

Toch wil Groenewoud het behalen van een keurmerk niet kwalificeren als een zinloze exercitie. Het omschrijven van en standaardiseren van processen is wel degelijk goed voor de kwaliteit van zorg. Maar zorgorganisaties halen vaak doel en middel door elkaar, stelt Groenewoud:

“Zorgorganisaties zien het behalen van een keurmerk als een doel op zich. Ze besteden er veel tijd en geld aan en bouwen een feestje als het certificaat binnen is. Terwijl het keurmerk niet meer is dan een middel om betere zorg te leveren. Zorgorganisaties moeten de uitkomsten van de kwaliteitsmetingen als uitgangspunt nemen en vervolgens de zorgprocessen aanpassen.”

Zorgkantoren

Zorgkantoren laten hun voornemen varen om kwaliteitskeurmerken te gebruiken bij de zorginkoop. In plaats daarvan zullen ze de normen van verantwoorde zorg gebruiken. Die leveren informatie over de kwaliteit en over de beleving daarvan door cliënten.

Certificerende instellingen

Voor organisaties die zorginstellingen certificeren, zoals Perspekt en HKZ, ziet Groenewoud een andere taak. Ze zouden moeten controleren of zorgorganisaties wel op de juiste manier de kwaliteit van zorg meten. (ZorgVisie – Bart Kiers)

Lees ook:

– Bronzen keurmerk is derderangs

– ‘Prestaties zorginstellingen zijn nu objectief vast te stellen’

– Kwalieitskeurmerk zegt niets (weblog)

Sites:

– Perspekt

– HKZ

– Plexus Medical Group

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.