Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kwaliteitskader verpleeghuiszorg op schema

Beleid, management en politiek zijn de aandachtsgebieden van Eric Bassant. Voor Zorgvisie becommentarieert hij trends en thema's.
De taskforce Waardigheid en Trots heeft een concept Kwaliteitskader verpleeghuiszorg opgeleverd. De zorgorganisaties, patiëntenorganisaties, de beroepsvereniging en de toezichthouder zijn het erover eens dat de kwaliteit van de zorg in verpleeghuizen op een andere manier inhoud moet krijgen.
Verpleeghuiszorg
Beeld: Fotolia

Vlak voor het weekeind is het concept naar de Tweede Kamer gestuurd. Op 1 oktober moet de definitieve versie worden opgeleverd. De komende maanden worden meetinstrumenten ontwikkeld en komt er een leidraad voor de personeelssamenstelling. Het Zorginstituut ziet toe op dit proces waarin Actiz en V&VN belangrijke spelers zijn. Ook de Inspectie is erbij betrokken.
In de nieuwe aanpak wordt minder geregistreerd en is er minder controledruk. De bedoeling is dat professionals steeds peilen wat de wensen en behoeftes van cliënten zijn. Er komt meer ruimte voor maatwerk. 

Cliënt centraal
In het concept Kwaliteitskader staat het behoud van regie door de cliënt centraal. Professionals en organisatie moeten zorgen voor een veilige en respectvolle omgeving waarin cliënten zoveel mogelijk hun eigen keuzes kunnen maken en hun gewoontes kunnen voortzetten. De zorg levert een bijdrage aan het persoonlijk welbevinden. Als cliënten hun eigen wensen niet meer kenbaar kunnen maken, kan een belangenbehartiger dit overnemen.

Open houding professional
De zorgprofessional moet een open houding aannemen tegenover de cliënt. Daarbij moet hij of zij vertrouwen hebben in de mogelijkheden die een cliënt nog heeft. De professionals dienen deskundig, communicatief en sociaal vaardig te zijn. De organisatie moet een heldere visie neerzetten over de meerwaarde die wordt geleverd. Van het bestuur wordt verwacht dat het een open en luisterende houding naar cliënten en medewerkers heeft. Verder moet gestuurd worden op de veilige positie van de cliënt, op de randvoorwaarden van vakmanschap van de medewerkers en op een cultuur waarin de juiste zaken worden geregeld. Klokkenluiders moeten worden beschermd en het bestuur moet actief tegenspraak en inspraak organiseren en dit meenemen in de besluitvorming.

Alles onder controle
‘Ik hoop dat het een open systeem blijft. Het risico is dat er toch weer lijstjes komen en dat mensen denken dat met lijstjes alles onder controle is’, zegt Astraia Rühl, programmaleider bij Vilans. ‘Je moet iedere dag aan cliënten vragen hoe het met ze gaat. Dat draagt bij aan een goede werkhouding. De verbinding met het werkproces is belangrijk.’
Volgens haar is het nieuwe concept Kwaliteitskader fundamenteel anders. ‘De visie is principieel ander dan wat we tot nog toe gewend zijn. Vroeger gingen we uit van harde normen. Deze visie redeneert vanuit de cliënt. We kijken veel situationeler wat de kwaliteit van de zorg is.’

Programma voor kwaliteitsverbetering
Drijvende kracht achter het kwaliteitskader is staatssecretaris Martin van Rijn. Hij heeft een breed programma voor kwaliteitsverbetering in de ouderenzorg in gang gezet. In het plan van aanpak voor de verpleeghuizen staat dat bewoners meer te zeggen moeten krijgen over hun leven. Ook komen er cliëntondersteuners en voor de cliënten moet meer keuze-informatie beschikbaar komen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.