Kwaliteit moet in de genen zitten’

Externe kwaliteitskeurmerken geven schijnzekerheid, vindt Humanitas-bestuurder Gijsbert van Herk. De organisatie werkt nu met een eigen keurmerk.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Gijsbert van Herk, Humanitas
Foto: Fotobureau Roel Dijkstra

Humanitas heeft afscheid genomen van het kwaliteitskeurmerk PREZO, een gangbaar keurmerk in de langdurige zorg. Externe keurmerken zijn zinloos, vindt Gijsbert van Herk. ‘Die keurmerken geven schijnzekerheid, waarachter organisaties zich kunnen verschuilen. Al onze locaties hadden PREZO Goud! Op papier had Humanitas alles voor elkaar. Toch stonden we onder verscherpt toezicht. Het gaat erom wat wij vinden dat kwaliteit is. Kwaliteit moet in de genen van de organisatie gaan zitten.’
Dus nam Van Herk met Humanitas de logische stap: zelf een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) ontwikkelen en dat onafhankelijk laten certificeren. Het eigen KMS biedt Humanitas-medewerkers houvast over hoe ze behoren te

0
49

Wilt u onbeperkt toegang tot de Zorgvisie magazine artikelen?

De Zorgvisie magazine artikelen zijn exclusief voor onze Zorgvisie Professional abonnees. Deze abonnees ontvangen 12x per jaar een print exemplaar van Zorgvisie magazine en hebben volledig en onbeperkt toegang tot de gehele website, inclusief het digitale archief van de printexemplaren van Zorgvisie magazine.

Hebt u een Zorgvisie Compact abonnement en wilt u ook alle magazine artikelen lezen? Dat kan, sluit dan uw abonnement over naar een Zorgvisie Professional abonnement.

Heeft u al een Zorgvisie Professional abonnement? Log dan hier in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.