Marketing steeds belangrijker voor ziekenhuis

Hoewel ziekenhuizen zich steeds bewuster worden van het nut van een marketing- en communicatie-afdeling, heeft slechts de helft van de ziekenhuizen zo’n afdeling. Dit blijkt uit een onderzoek van het Bureau voor Zorgcommunicatie in samenwerking met Ruigrok/NetPanel.

Tweederde van de onderzochte ziekenhuizen verwacht dat er binnen drie jaar een marketingafdeling bij komt. De onderzoekers denken dat de herziening van het zorgstelsel ervoor zorgt dat zorginstellingen zich moeten gaan positioneren. Dit heeft gevolgen voor de marketing- en communicatiefunctie in ziekenhuisorganisaties.

Fusies

Uit de enquête, die is ingevuld door communicatieprofessionals van dertig ziekenhuisorganisaties, bleek ook dat een derde van de onderzochte ziekenhuisorganisaties bezig is om te fuseren of een samenwerking aan te gaan. Bij twintig procent van de onderzochte ziekenhuizen is dit tijdens de afgelopen drie jaar al gebeurd. De drie meest gebruikte communicatiefuncties zijn internet, public relations en voorlichting.

Weinig onderscheidend

Het bureau heeft ook de missies, visies en kernwaarden van 27 ziekenhuisorganisaties in Midden-Nederland geanalyseerd. Deze analyse had als uitkomst dat van deze 27 organisaties er nog maar weinig organisaties onderscheidend zijn in hun identiteit. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Lees ook:

Groen licht voor ziekenhuisfusie

Mogelijk eerder ziekenhuisconcurrentie

Overname Slotervaartziekenhuis ketst af

Weinig marketingdeskundigheid bij zorginstellingen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.