Bestuursvoorzitter Hans Feenstra van het Martini Ziekenhuis is zeer tevreden, maar plaatst wel een kanttekening bij de groeicijfers. “Uiteraard hebben we ingezet op kostenbeheersing, maar we profiteren nu met name van incidentele meevallers. Het zijn financieel onzekere tijden. Het ziekenhuis had onvoldoende vet op de botten en met dit jaarresultaat is dat sterk verbeterd.” Feenstra vervolgt: “Onze solvabiliteit is gestegen van 6 procent in 2009 naar 11 procent in 2010. Het streven is om de komende jaren door te groeien naar 15 procent, een min of meer algemeen aanvaarde norm voor ziekenhuizen. We weten nog niet precies wat er volgend jaar aan bezuinigingen van overheidswege op ons af komen, de resultaten van ziekenhuizen staan in 2011 onder druk, dus ons eigen vermogen is belangrijk.”
Samenwerking
De groei is volgens Feenstra te danken aan samenwerkingsverbanden en patiëntgericht beleid. Het aantal patiënten dat het afgelopen jaar de poliklinieken van het Martini Ziekenhuis bezocht, is gegroeid met bijna 12 procent. Daarnaast vond meer samenwerking in de eerste lijn plaats met bijvoorbeeld Medisch Centrum Lentis in Zuidlaren, met het Zonnehuis in Zuidhorn en met het Astma Fonds. In 2010 besteedde het ziekenhuis veel aandacht aan gastvrijheid voor de patiënt en bezoeker. Zo was er een Open Dag, een Week van de Gastvrijheid en gingen de deuren open van een nieuw deel van het Kiwanis Huis en familiesuites op de afdeling Pasgeborenen. Een vorm van op de oudere patiënt toegespitste zorg uitte zich in een nieuw specialisme: Klinische Geriatrie.
Concentratie
De strategie voor de komende jaren hangt volgens Feenstra samen met concentratie van activiteiten. “Met de verhuizing van de laatste poli van Van Ketwich naar het Van Swietenplein zijn we nu echt één ziekenhuis en gaan we samen met de raad van toezicht, medische staf en alle medewerkers van het ziekenhuis kijken waar we als Martini Ziekenhuis willen staan in 2015. Nieuwe vormen van zorgverlening en samenwerking komen daarin uiteraard aan de orde, maar ook een focus op wat we wel en niet meer moeten gaan doen. Daarnaast werken we binnen Santeon met onze vijf collega-ziekenhuizen aan nieuwe ontwikkelingen. En vanaf begin juli beschikken we over een nieuwe website die volop interactiemogelijkheden zal bieden voor patiënten, bezoekers en huisartsen.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Martini Ziekenhuis betrekt personeel bij bezuinigingen
Martini Ziekenhuis vernieuwt raad van toezicht
Martini Ziekenhuis opent Twitterkliniek
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.