Meer klachten over IGZ bij de ombudsman

De Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer ontving in 2012 89 klachten over de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat is een stijging van 28 procent ten opzichte van 2011.
Meer klachten over IGZ bij de ombudsman

Brenninkmeijer schrijft naar aanleiding van de cijfers in een brief aan minister Edith Schippers (VWS) dat de IGZ explicieter oog moet hebben voor de ervaringen van burgers. ‘De menselijke maat moet voorop staan’, aldus de ombudsman. Hij schrijft verder vertrouwen te hebben dat de nieuwe Inspecteur-generaal, Ronnie van Diemen-Steenvoorde, de nodige veranderingen zal doorvoeren.

Lankmoedigheid van zorginstellingen
De ombudsman is negatiever over de klachtenbehandeling bij individuele instellingen dan over het functioneren van de IGZ. ‘Uit het klachtenpatroon over de IGZ leid ik af dat een ruime meerderheid van de zorginstellingen en zorgverleners hun kwaliteitssysteem niet op orde hebben en dat er te veel ernstige incidenten zijn die wijzen op misstanden tussen patiënten enerzijds en zorgverleners en zorginstellingen anderzijds.’ Hij vindt dat er een einde moet komen aan de ‘veel voorkomende lankmoedigheid van zorginstellingen en zorgverleners ten aanzien van hun eigen kwaliteitsbewaking’.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.