Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Meer regie voor patiënt met BedScreen

Mark van Dorresteijn
BedScreen is een innovatieve multimediale bedsideterminal voor zorginstellingen. Het concept is hardware onafhankelijk, gericht op eenvoudige besturing en werkt met losse modules waardoor de kosten laag blijven. Volgens Corné Eshuis (foto), bedenker van het concept, is BedScreen een cockpit voor de patiënt.
Meer regie voor patiënt met BedScreen

Wat maakt BedScreen speciaal?

We combineren faciliteiten die veel zorginstellingen nu als losse diensten aanbieden. Het gaat hierbij om vermaak en herstel. Denk bijvoorbeeld aan internet, spelletjes, radio, televisie, beeldbellen, een leesmap met actuele tijdschriften en een boekenkast. Als het gaat om zorginhoudelijke functies biedt BedScreen een Verpleging Oproep Systeem (VOS), chatmogelijkheden met de verpleging en informatie over de behandeling of zorg. Verder bieden we roomservice waarbij patiënten kunnen bestellen naar keuze. Zo kunnen patiënten ook aangeven welke maaltijd zij die avond willen eten. De roomservice en menukeuze zorgt ervoor dat zorgmedewerkers niet constant aan het bed hoeven te staan. Zij kunnen zelf hun wensen aangeven waardoor zij meer eigen regie hebben. Bovendien wordt voorraadbeheer eenvoudiger voor zorginstellingen.

Er zijn net twee pilots afgerond?

Inderdaad. De eerste was in ziekenhuis Rijnstate (Arnhem) op de dialyse-afdeling. De tweede in zorghotel Dennenheuvel (Hilversum). Beeldbellen en de live-tv-mogelijkheden konden verbetering gebruiken, maar afgezien daarvan waren patiënten en zorgmedewerkers zeer positief. Momenteel testen we nog meer opstellingen in ziekenhuizen, zorginstellingen en thuiszorg in combinatie met domotica. We zijn verder bezig met certificeringen rondom het elektronische patiëntendossier (EPD) en VOS.

Hoe verloopt dat?

Om informatie uit het EPD aan te bieden op de tablet, hebben we een generieke koppeling nodig. Die mist momenteel nog omdat er onduidelijkheid is rondom de certificering. Als die rond is kunnen we nieuwe modules bouwen waardoor patiënten bijvoorbeeld zelf hun röntgenfoto’s kunnen bekijken en tonen aan bezoek. In combinatie met roomservice en menukeuze kunnen keuzes beperkt worden aan de hand van allergie of dieet. Zo zijn er nog meer koppelingen te bedenken. Verder zetten we in op het VOS. Dit werkt al, maar we missen de certificering. Dat ligt vooral aan een goed wifi-netwerk waarmee het alarm altijd goed wordt doorgestuurd naar een verpleegkundige. Nog niet elke zorgorganisatie heeft dat momenteel, daar wordt wel hard aan gewerkt.

BedScreen zorgt voor minder kosten en effectievere inzet van personeel. Hoe zit dat?

De software draait hardware-onafhankelijk. Dit heeft als voordeel dat een zorgorganisatie zelf kan beslissen welke tablet zij wil. Sommige organisaties willen een goedkope tablet, terwijl andere een iPad of medische tablet willen. De software bestaat zoals gezegd uit verschillende modules waarvoor instellingen afzonderlijk kunnen kiezen, ook dit houdt de kosten laag.

Wat betreft personeel kan er effectiever worden ingezet. Door de toename van eigen regie, kunnen de medewerkers zich richten op kwalitatieve zorg. Zij hoeven bijvoorbeeld niet meer op te schrijven wat mensen willen eten, roomservice gebeurt ook automatisch en verder hoeven doktoren dankzij beeldbellen niet altijd meer de afdelingen langs om persoonlijk met patiënten te spreken.

(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: BedScreen )

1 REACTIE

  1. Mooie advertorial. Integrale benadering en een tablet aan het bed is voor veel patienten vast van meerwaarde. Minder mensen aan bed over het algemeen niet.
    Voedingsassistenten aan bed zijn een goede afleiding, een leukere dan een Calendar Reminder dat de maaltijdvoorkeur nog niet is ingevuld. Je ziet hierbij zelfs de terugkeer van de rijdende keuken (zie eerder artikel zorgvisie), dus het is zeer de vraag of dit in de toekomst relevant blijft.
    Verder zou ik iets belangrijks als het VOS niet zonder meer via een App gaan regelen, waar ook nog veel meer andere (storingsgevoelige) applicaties op draaien. Ziekenhuizen hebben daar doorgaans al een goede infrastructuur voor liggen met de bedbellen. Vergeet ook niet dat niet iedereen dit zonder meer begrijpt. Misschien een instructie kaart erbij; mocht u willen bellen, ga dan eerst terug naar het hoofdscherm alwaar u de Call Nurse App kunt lanceren, waarna een positiebepaling iemand opgeroepen zal worden.
    Tot slot een tip (als aanvulling op een al bestaand VOS systeem). Zorg dat er vanuit de verpleegpost contact (video/telefonie) gelegd kan worden met de pt. Hierdoor kan de pt alvast aangegeven wat hij/zij nodig heeft, dit kan heel veel gelopen kilometers besparen voor verpleegkundig personeel.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.