Mensen verwachten te veel van klacht bij Inspectie Jeugdzorg

Veel mensen verwachten te veel van een klacht bij de Inspectie Jeugdzorg. Ze denken dat die na hun klacht zal ingrijpen in hun persoonlijke situatie, terwijl dit niet de taak is van de inspectie. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel.
Alarmlijn-fotolia-400.jpg
Foto: Fotolia

Het onderzoeksinstituut concludeert dat mensen die een klacht indienen bij de Inspectie Jeugdzorg vaak niet weten wat er daarna mee gebeurt. Als voorbeeld noemt Nivel mensen die vanwege jeugdbeschermingsmaatregelen te maken krijgen met een uithuisplaatsing, terwijl zij dit onterecht vinden. Nadat ze een klacht hebben ingediend, verwachten en hopen deze mensen dat de Inspectie Jeugdzorg ingrijpt in hun persoonlijke situatie, maar vanwege de wettelijke taak van die Inspectie mag dit meestal niet.

Proces na klacht uitleggen
Volgens Nivel zou de Inspectie er goed aan doen om mensen duidelijk te informeren over wat er gebeurt met hun klacht. Dat kan door informatie te geven op de website, maar ook door tijdens het eerste telefonische contact met een indiener van een klacht al aan te geven hoe het proces verloopt. ‘Ook in de jaarplannen kan zichtbaar worden gemaakt op welke manier informatie uit klachten is gebruikt bij toezichtbezoeken en hoe bepaalde thema’s voor toezicht op jeugdhulpverlening voortkomen uit meldingen van burgers’, schrijft Nivel.

Dossier geestelijke gezondheidszorg Dossier met nieuws, opinie en achtergrond over de geestelijke gezondheidszorg (ggz). De artikelen gaan onder andere over de diverse zorgorganisaties, beddenreductie, e-health in en bekostiging van de ggz. Lees meer >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.