Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Minder agressie door Verbetertraject Probleemgedrag

In de ouderen- en gehandicaptenzorg komt probleemgedrag als agressiviteit en extreem veel aandacht vragen, vaak voor. Het Verbetertraject Probleemgedrag van Zorg voor Beter wil een oplossing geven door een handzaam stappenplan en een verbetermethodiek aan te bieden

De eerste deelnemersronde, waaraan in 2007 elf instellingen deelnamen, is volgens projectleider Nienke Uniken Venema een groot succes gebleken. “Het project sloeg aan op de werkvloer. Gemiddeld zagen de instellingen zestig procent vermindering van het probleemgedrag. Er valt veel winst te behalen met kleine veranderingen.” Kleine veranderingen zijn bijvoorbeeld het creëren van rust, het aanbieden van meer activiteiten of het veranderen van het dagritme van de cliënt. Hierdoor nam de onrust af. Na het ophangen van een klok bleek een cliënt bijvoorbeeld veel minder claimend gedrag te vertonen.

Bewustzijn

Medewerkers zijn zich na het traject volgens Uniken Venema beter bewust van hun eigen rol. “Teams begrijpen nu beter hoe probleemgedrag in elkaar zit, en denken bijvoorbeeld niet meer: ‘dat hoort gewoon bij dementie’. Want ook al hoort het daarbij, je kunt wel kijken of je er iets aan kan doen.” Teams zijn hierdoor zelfverzekerder geworden, vindt de projectleider. “In de haast van de zorg zijn sommige dingen bij de cultuur gaan horen, terwijl het ook anders kan.” Op dit moment loopt al een tweede ronde, en in september start de derde groep deelnemers. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.