Doelen van het project zijn alle zorgaanbieders in één netwerk, zorg dicht aan huis en één aanspreekpunt voor de patiënt. ‘Als we van ketenzorg naar netwerkzorg kunnen gaan, is er een wereld te winnen,’ zegt Bas Bloem hierover in Skipr.
‘Patiënten verliezen in de zorg vaak het overzicht,’ voegt zorginnovator Marten Munneke, eveneens betrokkken bij het project, hieraan toe. ‘Dat is bij Parkinson nog meer het geval, omdat de ziekte ook het denken van de patiënt kan aantasten. Daarom willen we met dit project de mensen ook een stuk coördinatie geven.’
Aan de bel
De patiënt hoeft hierbij niet altijd zelf aan de bel te trekken. Een valdetector en een smartwatch monitoren de patiënt 24 uur per dag. Informatie over de bewegingen en vitale functies van een patiënt komt direct bij de verpleegkundige binnen. ‘Wanneer er ergens een lampje gaat branden, krijgt de patiënt een telefoontje van de verpleegkundige. Er kan direct actie op worden ondernomen,’ aldus Bas Bloem.
Een belangrijk doel van het project is, zo stelt Munneke, om de impact van de ziekte van Parkinson op het functioneren van de patiënt te beperken. ‘Nu lopen we vaak achter de feiten aan. Als Parkinsonpatiënten bijvoorbeeld een depressie ontwikkelen, komen we daar nu pas achter wanneer de patiënt bij de dokter komt met relatieproblemen, die zo hoog oplopen dat iemand moet stoppen met werken. Dat soort grote problemen willen we voorkomen door de vinger aan de pols te houden. Het liefst zonder dat de patiënt daar al te veel van merkt, of zich constant in de gaten gehouden voelt.’
Bas Bloem en Sainsbury
‘Nu komt de patiënt drie à vier keer per jaar bij de neuroloog,’ aldus Bas Bloem in Skipr. ‘Als de patiënt het goed maakt, is dat te veel. Als de patiënt wel wat mankeert, is drie maanden wachten te lang. De gezondheid van de patiënt gaat achteruit en soms volgt dan zelfs een opname in het ziekenhuis. De nieuwe werkwijze is er ook op gericht om dit soort ongeplande en kostbare opnames te voorkomen.
Voor de vijf jaar durende proef is 13 miljoen euro beschikbaar. Zorgverzekeraar CZ en het ministerie van Economische Zaken leveren een bijdrage. Maar het grootste deel van het bedrag, 10 miljoen euro, is een donatie van de Britse Gatsby Foundation. Dit fonds is opgericht door David Sainsbury van de supermarktketen Sainsbury’s.