Het systeem is opgebouwd vanuit het perspectief van de behandeling van patiënten. ZANOB-directeur Siebold de Boer: “Dat is echt een enorme stap vooruit. De oudere informatiesystemen gaan voornamelijk uit van het logistieke proces en zijn minder rechtstreeks gericht op de patiëntenzorg.”
Nieuwe architectuur
De nieuwe architectuur is gebaseerd op de processen in de apotheek die voortvloeien uit de (digitale) medicatieopdrachten vanuit de patiëntenzorg. De bouw van het nieuwe systeem zal in fasen verlopen. In het voorjaar van 2010 worden de eerste tests gedaan met het klinische deel, dat wil zeggen receptverwerking en medicatiebewaking. In de tweede helft van 2010 volgt het niet-klinische, logistieke deel: voorraadbeheer, facturering, bestellen. In 2011 zal het huidige apotheeksysteem in zijn geheel zijn vervangen.
Nieuwe vorm medicatiebewaking
“Sinds enige tijd werken wij met een nieuwe vorm van medicatiebewaking waarbij labuitslagen automatisch worden meegewogen. De voornaamste reden om voor Alert Pharmacy te kiezen, is dat het systeem daar goed bij aansluit”, aldus de Boer. (ICTzorg)