Nieuwe veldnorm voor ambulancezorg op het water

Er is een kwaliteitskader voor ambulancezorg op het water. Regionale ambulancevoorzieningen moeten met het kwaliteitskader in de hand nieuwe afspraken maken met alle partijen die zijn betrokken bij reddingsacties en de medische hulp op het water.
ambulanceboot
Ambulanceboot van ambulancezorg Frysland bij de huldiging van het Nederlands elftal op de Brouwersgracht in 2010. Foto: ANP/Marco de Swart

De nieuwe veldnorm voor ambulancezorg op het water is opgesteld door experts van Ambulancezorg Nederland (AZN), de Nederlandse Vereniging van Medisch Managers (NVMMA) en V&VN Ambulancezorg. Het Kwaliteitskader voor ambulancezorg op het water vervangt de Richtlijn ambulancezorg op het water (2009) en het daarbij ontwikkelde protocol.

Kwaliteitskader ambulancezorg op het water

De acute zorg op de Noordzee, meren en rivieren moet van hetzelfde niveau zijn als die op het land. Dat is het uitgangspunt van het kwaliteitskader. Dat betekent dat de hulpverlening effectief, veilig en tijdig moet zijn. Net als op het land leveren regionale ambulancevoorzieningen (RAV’s) op het water de ambulancezorg. Extra probleem op het water is dat slachtoffers vaak niet op één vaste plek zijn. Meestal bewegen ze zich door het water, bedoeld of onbedoeld. Daardoor is er op het water vaak sprake van ambulancezorg in combinatie met een reddingsactie. Wie daarbij zijn betrokken, verschilt per regio. Iedere RAV moet nu op basis van het kwaliteitskader concrete afspraken met alle partijen die bij de reddingsactie en de medische hulp zijn betrokken. Als partijen botsen over wie wat doet, dan behoort de te behalen gezondheidswinst voor patiënten leidend te zijn. Heldere communicatie tussen iedereen is cruciaal, stellen de opstellers van het kwaliteitskader.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.