Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

NZa moet opsplitsen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De NZa mag niet meer tegelijk de regels maken en toezicht houden op de naleving daarvan. Bovendien moet de NZa zich onafhankelijker opstellen van VWS. Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag.
NZa moet opsplitsen

De krant baseert zich op het advies van de commissie Borstlap dat gedeeltelijk is gelekt naar de NRC. De commissie Borstlap deed onderzoek  naar de wantoestanden bij de Zorgautoriteit. Op 17 juni traden de bestuurders van de NZa af.

Regels opstellen en handhaven

Reden van de opsplitsing is dat hiermee de dubbele taak van de organisatie verdwijnt. De NZa ondervindt al jaren kritiek op het feit dat zij de regels opstelt en vervolgens zelf ziekenhuizen en zorgverzekeraars controleert op de naleving daarvan. Bovendien moet de organisatie het management en het personeelsbeleid sterk verbeteren. De personeelsafdeling richtte zich te veel op het ondersteunen van het management in plaats van de medewerkers. Tegenspraak miste op vele niveaus in de organisatie. Morgen presenteert de commissie Borstlap het rapport aan VWS.

Geen managementvaardigheden

Begin dit jaar benam beleidsmedewerker Arthur Gotlieb zichzelf het leven, mede als gevolg van de problemen die hij op het werk kreeg omdat hij misstanden aan de kaak probeerde te stellen. De commissie constateert dat Gotlieb vanaf 2007 werd ‘verwaarloosd’ en ‘genegeerd’ door zijn managers die het ‘kennelijk aan managementvaardigheden en empathie’ ontbrak. Gotlieb is ‘niet de zorg en begeleiding geboden die passend was geweest.’ Hij werd ‘al dan niet bewust’ uitgesloten van werkbesprekingen en hij kreeg aantoonbaar minder scholing en coaching dan zijn collega’s.

Ongezonde relatie met VWS

Borstlap vindt de relatie tussen het ministerie en de NZa ongezond en stelt ingrijpende hervormingen voor. De commissie adviseert om de contacten tussen de top van de NZa en het ministerie te beperken. De NZa zal beter de rol van onafhankelijk bestuursorgaan moeten bewaken. Het ministerie moet op haar beurt de zelfstandige positie van de NZa respecteren. Het departement zou zich per definitie niet meer met individuele kwesties bezig moeten houden zoals de verstrekking van subsidie aan het Oogziekenhuis Rotterdam. Dan passen ’terughoudendheid’ en ‘prudentie’. De NZa moet opgesplitst worden zodat het stellen van regels en de handhaving ervan en het toezicht op de instellingen niet meer in één en dezelfde organisatie huizen. De manier waarop het ministerie ‘meedenkt’ met conceptadviezen van de NZa moet ook gewijzigd worden.

5 REACTIES

  1. het punt is vooral, dat de gedachte van sommige partijen dat een kleinere overheid essentieel is voor de samenleving, vooral is gebruikt om de politieke controle op afstand te zetten. de meeste taken van al die autoriteiten die intussen toezicht moeten houden, werden ooit tot volle tevredenheid door de overheid zelf uitgevoerd, onder controle van de volksvertegenwoordiging.
    om de overheid, lees de Haagse departementen, kleiner te maken werd het toezicht overgelaten aan die autoriteiten, die formeel niet tot de overheid behoorden. maar de autoriteiten die daarvoor in de plaats kwamen, werden niet alleen zelfstandige bureaucratiën (een verkleinwoord is hier beslist niet op zijn plaats 😉 met soms zelfs meer en duurder personeel dan de overheid, maar bleven feitelijk ook deel van de overheid.
    ernstiger nog is, dat zij in veel gevallen werden bevolkt met bestuurders en medewerkers van die zelfde overheid. enerzijds gaf dit garantie, dat het Haagse beleid doorgevoerd zou worden, anderzijds werd het soms basis voor stammenstrijd tussen departementen, autoriteit en professionele sector. en gebruikte het departement naast haar beleidstaak de gouden koorden van het budget, om haar gezag te behouden.
    misschien moeten we af van al die pseudo-zelfstandige toezichthouders en moet ons eigen parlement, gekozen door onszelf, het toezicht weer gaan uitoefenen. een mooie taak voor met name de Eerste Kamer, wellicht? zoals de Tweede Kamer de wet- en regelgeving vaststelt?

  2. Lees alle reacties
  3. Waarom wordt de naleving niet bij een onafhankelijke organisatie neergelegd? Er zijn partijen (als Informed Decisions) die ‘meten’ de naleving door de hele organisatie heen, van onder tot boven, van links tot rechts. Zijn bestuurders bang voor volledige transparantie? Of wil men het probleem nu écht aanpakken?

  4. http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/2014/afleveringen/04-09-2014/vws-oefende-druk-uit-op-nza-bij-financiering-nieuwbouw-erasmus-mc
    Zie de inbreng van G Mitrasingh. Was allemaal al in 2005/2006 voorzien en door kamerleden naar gevraagd. Ook de RvS toonde zich kritisch en gaf een negatief advies. Politici en ambtenaren ‘pakten’ door. En na 8 jaar de scherven. Morgen maar het rapport zelf lezen, boter eraf vegen en tussen de typex door zien te komen. Er zal censuur zijn toegepast. Zo gaat dat in de polder. En we noemen het geen corruptie. Transparantie geldt alleen voor zorgaanbieders.
    Gaan we nu ook het ZiN, de DNB, de AFM e.a. ‘onafhankelijke’ toezichthouders aanpakken? ZiN heeft ook een flink aantal petten op. Pervers systeem.
    Daadwerkelijke toepassing van WMG en Zvw betekent wel het einde van de marktwerking. Het CPB heeft laten zien dat het systeemmodel Zvw ongeschikt is voor kostenbeheersing en een averechts effect heeft.
    Voorkeursmodel van het CPB is Australië. Terugval optie van Hans Hoogervorst.
    Dat impliceert ook een drastische verlaging van het Macrobeslag van de NL Overheid op het BNP. Dat krijg je als je doorschiet als socialistische heilstaat; 60.4% is het macrobeslag. Het hoogste ter wereld op Cuba en Noord Korea na.
    Overigens is de bancaire crisis Australie voorbij gegaan door juist een stringent en onafhankelijk toezicht! Terugval optie dan maar?

  5. Niet alleen controleert NZa de eigen regels, maar keurt ook de door henzelf opgestelde tarieven goed. En altijd zonder enige transparantie. Vanuit mijn sector (huisartsenzorg) vele voorbeelden, bvb vergoeding POH GGZ en praktijkkosten. Dat de NZa uitvoert wat de minister wil, is toch al lang bekend? Al is 2006 met de start van de ZVW , zei een Kamerlid: ‘Het spel is begonnen, maar de scheidsrechter zit nog in de kleedkamer’ Zo wilde Hoogervorst het. En toen de scheidrechter wel op het veld stond, bleek deze partijdig en vooringenomen te zijn.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.