Hiermee verloochende het VGZ-zorgkantoor voor Noord en Midden Limburg haar verantwoordelijkheid naar kwetsbare bewoners van zorginstellingen, zo stelt de Ombudsman in zijn uitspraak.
Betalen voor biljart
De klacht is ingediend door de dochter van de man in kwestie. Zij merkte dat haar vader ineens moest gaan betalen voor acitiviteiten die eerder gratis toegankelijk waren voor bewoners. Volgens de zorginstelling bleven deze activiteiten bestaan. Daarnaast richtte de instelling onder andere biljart- en kaartclubs op en hief daar contributie voor. Volgens de dochter vielen sommige activiteiten nu ineens onder de hobbyclubs.
Geen eigen standpunt
Het zorgkantoor kon zich in principe vinden in de beweegredenen van de zorginstelling, maar niet in de communicatie. Het zorgkantoor vond dat de instelling de betaling van de eigen bijdrage voor de activiteiten diende op te schorten totdat de cliëntenraad akkoord was met het geheel aan activiteiten. Uiteindelijk stemde de clientenraad in met de nieuwe opzet van de activiteiten. De Ombudsman rekent het het zorgkantoor aan dat het geen eigen standpunt heeft ingenomen.
Zorgkantoor VGZ
De Nationale ombudsman beveelt het zorgkantoor aan om alsnog onderzoek in te stellen naar de invoering van de nieuwe activiteitenopzet door de zorginstelling en handhavend op te treden indien het constateert dat deze opzet in strijd is met het beginsel van gratis activiteiten voor bewoners van zorginstellingen op basis van de AWBZ. Coöperatie VGZ laat het volgende weten: ‘Zorgkantoor van VGZ gaat opnieuw contact opnemen met de zorginstelling, en nodigt de Nationale Ombudsman uitdrukkelijk uit hierbij betrokken te zijn: soortgelijke situaties zullen zich immers steeds vaker voordoen, gezien de steeds verder gaande extramuralisering van zorg.’
Er wordt overal maar doorgemodderd.Wat denk je wat een wetswijziging wekl niet kost en dat jaar in en jaar uit?
De politiek zal nu het boetekleed aan moeten trekken, na jaren van zogenaamd maatregelen treffen.
Kijken de meeste mensen naar programma’s als ‘slag om Nederland’, zembla tegenlicht, reporter, dan dat achterlijke gekwijl van die varaproducties als vermaak-,kwissen-,lachprogramma’s(waar enorme bedragen met omroepgeld naar individuen gaan als Nieuwkerk, Paul de Leeuw etc)
Al veel en veel vaker heb ik in deze rubriek geschreven dat er veel en veel meer te verdienen is met efficient en niet verspillend werken in zorginstellingen; maar ja dan moet het management zich wel een beetje inspannen.
Gewoon de AFHANKELIJKE hulpbehoevende en gehandicapte bewoners nog verder uitknijpen is veel gemakkelijker; sommigen noemen dat boevenstreken.
En hier wordt weer het bekende, maar vaak ontkende, gegeven bevestigd dat een clientenraad zich veel en veel te makkelijk in laat pakken; drie oorzaken: betrokken leden (die een partner of familielid als patient hebben) vrezen voor represailles, niet betrokken leden zal het een zorg zijn en als derde te veel vaak schrijnend onbekwame leden; de directie vecht dan met een tank tegen een kruiwagen; TEL UIT JE WINST, maar de patient is de dupe.
WIE MAAKT ZICH IN NEDERLAND EIGENLIJK ZORGEN OM HULPBEHOEVENDE EN GEHANDICAPTE OUDEREN. Ik weet het: mantelzorgers van vaak over de 70 en 80 jaar EN DIE DOEN HET VOOR NIKS en de directieleden hebben topsalarissen ook voor niks, maar dan voor niks doen
Zorg kantoren weten alles maar doen niks.
Zelfs aan uitspraken rechters hebben ze lak.
Ze zijn te druk met mensen uit knijpen.
Eigen volk eerst in dorpen.