De gemeente heeft in de aanbesteding geëist dat de nieuwe aanbieders indien mogelijk personeel van Rivas overnemen, maar hierover is geen zekerheid. “Wij betreuren deze gang van zaken zeer”, aldus Rivas-woordvoerder Jeroen Hurkens in Het Kontakt. “We kijken of we medewerkers andere taken kunnen geven, maar dat is moeilijk.” Het is aan de medewerkers of zij willen solliciteren bij de nieuwe aanbieders. Hurkens ziet het somber in. “In het meest gunstige geval kunnen Rivas-medewerkers bij de nieuwe aanbieders aan de slag en worden ze op dezelfde adressen geplaatst. Maar de kans is groot dat mensen voor huishoudelijke hulp hun vertrouwde Rivas-gezicht kwijtraken. Wij blijven nog wel thuiszorg aanbieden in Vianen.”
Thuiszorgklanten
De verloren aanbesteding heeft voor grote onrust gezorgd onder de 330 thuiszorgklanten van Rivas in de gemeente. Zij kregen het nieuws te horen via een brief van Rivas. “Ik vind het niet goed dat wij en de medewerkers dit op zulke korte termijn pas horen”, reageert een cliënt van Rivas die niet met haar naam in de krant wil. Ze vreest dat er straks “een of ander onpersoonlijk schoonmaakbedrijf komt” en vindt het vervelend dat ze van de gemeente nog niets heeft gehoord.
Voorlopige gunning
Zes maanden geleden begon kwaliteitsmedewerker Wmo Arnaud Bom van de gemeente Vianen met de aanbesteding. Twee weken terug heeft dit geleid tot een voorlopige gunning aan de drie goedkoopste partijen die aan alle kwaliteitseisen van de gemeente voldoen. Rivas voldoet aan de eisen, maar was niet de goedkoopste. Bij de aanbesteding heeft de grote tevredenheid van cliënten over Rivas geen rol gespeeld. Volgens Bom mogen goede ervaringen niet meegenomen worden in een aanbestedingsprocedure. En hij redeneert: “Als je een nieuwe televisie koopt, en je ziet er een aantal van gelijke kwaliteit, dan koop je toch ook de goedkoopste?”.
Bezwaar
Tot vrijdag kunnen organisaties die de aanbesteding hebben verloren bezwaar maken, pas daarna kan het stilzwijgen verbroken worden en kan de gemeente met zekerheid vertellen wie de drie nieuwe aanbieders worden. Deze hebben overigens gegarandeerd dat zij per 1 januari aan alle cliënten huishoudelijke hulp kunnen leveren. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Overgenomen Wmo-personeel behoudt loon
Mirjam Lormans nieuwe directeur Rivas Zorggroep
Mark van Houdenhoven verlaat Rivas Zorggroep
Rivas en Zorgalliantie blijven thuiszorg leveren
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Je zal maar zo’n WMO-ambtenaar hebben die zorg vergelijkt met het kopen van een televisie.
Het valt te hopen dat de heer Bom een goedkopere collega heeft of krijgt, zodat de gemeente Vianen deze man of vrouw in zijn plaats aan kan stellen.
Dan gaat tenminste iedereen er op vooruit of achteruit.
Nu zijn de allerzwaksten weer de dupe. Schande zo’n werkhouding.
Volgens dhr Bom mogen goede ervaringen niet meegenomen worden in een aanbestedingsprocedure. Waarom zou dit niet mogen, wie heeft dit bepaald en waarom zou je je hier aan houden??? Het antwoord luidt hoogstwaarschijnlijk GELD.
Als tevredenheid en goede ervaringen niet mogen worden meegenomen, dan vraag ik me af waarop dan de aanbesteding getoets wordt? Alleen aan de prijs? Ik hoop voor de Heer Bom dat als hij weldra hulp nodig heeft er een leuke T.V. verkoper is die hem naar tevredenheid zijn woning onderhoud.
Nu begrijp ik waarom Rivas zo rot doet tegen zijn personeel, ze moeten personeel kwijt….
Verzoek aan Wouter en andere redacteuren van Zorgvisie om de termen/definities consequent te gebruiken.
Wat wordt onder thuiszorg verstaan?
Jeroen Hurkens doelt m.i. op verzorging en verpleging als hij het heeft over het blijven aanbieden van thuiszorg in Vianen.
Wouter “kopt” thuiszorgklanten en citeert een cliënt die het over schoonmaakbedrijven heeft (m.i. huishoudelijke hulp)
De gemeente heeft niet door welke consequenties dit gaat hebben voor (o.a. thuis wonende dementerende)mensen waarbij, soms na lange tijd sappelen, een stabiele situatie is ontstaan. In dit geval geldt zeker dat veranderen zeer waarschijnlijk geen verbetering brengt.
Bij dit artikel passen twee opmerkingen:
1. Uit het verleden hebben we inderdaad wel geleerd dat goedkoop in deze vaak duurkoop is.
2. Volgens mij is dit plagiaat en is het artikel 1:1 overgenomen uit Het Kontakt en niet van v.d. Elsen. Ook dat is goedkoop.
Wil iemand even aan de heer Bom van de gemeente Vianen het verschil tussen een product (tv) en een dienst uitleggen?
Er bestaan spreekwoorden: ‘pennywise and poundfoolish’, en ‘goedkoop is duurkoop’. De burger telt dus niet echt; gelijke kwaliteit volgens de gemeente, ik hoop het voor de klanten. In de Telegraaf stond dat de gemeenten niet commercieel handelen met hun vastgoed, daar is geld te halen.
En de gemeente maar miljoenen overhouden en zich verrijken ten koste van de burgers. T wordt straks alleen maar erger.
Maffiapraktijken zijn het!
Ik wens de ontslagenen heel veel sterkte toe!