Gerard Tanke: ‘Leg acquisitie en reclame aan banden’
De overheid moet grenzen stellen aan de reclame-uitgaven van zorgorganisaties. In elk geval totdat er in de zorg sprake is van een echte markt. Dat bepleit Gerard Tanke, bestuurder van Amsterdam Thuiszorg.
“Als de advertentiebudgetten te hoog worden komt er minder geld beschikbaar voor de zorg, gaan instellingen bezuinigen op het opleidingsbudget of komen de arbeidsvoorwaarden in onze sector onder druk te staan”, schrijft Tanke in de marketingspecial van ZorgVisie.
Nauwelijks extra klanten
Volgens Tanke is het effect van reclame beperkt, zolang de zorg nog strak gereguleerd is met indicatiestelling, CTG-genormeerde tarieven en productieplafonds. Een huis aan huis verspreide krant van Amsterdam Thuiszorg leverde alleen extra klanten op voor de afdeling Meer bewegen voor Ouderen. “Dat is een dienst waarvoor géén indicatie nodig is en géén verwijzing. Dus als uitzondering wél geschikt om reclame voor te maken.”
Zelfregulering
Daarnaast zijn inhoudelijke normen nodig voor zorgreclame en acquisitie, vindt Tanke. Hij verwijst naar concurrenten die een doodzieke cliënt van Amsterdam Thuiszorg thuis met reclame kwamen bestoken. De sector zelf moet agressieve en misleidende werving een halt toeroepen. “Hoewel de beeldvorming bij velen wellicht anders is, kunnen we een voorbeeld nemen aan de zelfregulering over dit onderwerp bij de farmaceutische industrie (Stichting Code Geneesmiddelenreclame).” Als eigen regels uitblijven, moet de overheid regels stellen, vindt Tanke.
Zorgverzekeraars
De Zorgautoriteit in oprichting (CTG/ZAio) heeft inmiddels wel richtlijnen (nieuwsbericht) opgesteld voor zorgverzekeraars. Zij moeten eerlijke en begrijpelijke reclame gaan maken. Volgens de Wet Marktordening Gezondheidszorg moet reclame volledig, transparant en niet misleidend zijn. (Krista Kroon)