Veel klachten gingen over het terugdraaien van de uren huishoudelijke hulp en thuiszorg. Ook klaagden ouderen over het gebrek aan persoonlijke aandacht in verpleeg- en verzorgingshuizen.
Apotheek
Ander punt van irritatie is het feit dat de apotheek ze steeds ‘andere’ medicijnen geeft. Door het nieuwe beleid wordt doorgaans alleen nog de goedkoopste variant van een bepaald geneesmiddel vergoed waardoor ze het medicijn vaak van een ander merk krijgen. Dat geldt ook voor incontinentiemateriaal. Sommige verzekeraars zouden alleen nog inferieure, goedkope merken vergoeden, met lekkende luiers als gevolg.
Kleine lettertjes
Verder kwamen klachten binnen over te kleine lettertjes op etiketten, en moeilijk te openen verpakkingen. Ook zeiden sommige mensen zich te schamen om met de rollator naar buiten te gaan.
Nationaal Ouderenfonds
De OuderenOmbudsman is een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds. Het is niet één man of vrouw, maar een organisatie. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter / Beeld © ANP Roos Koole)
Lees meer:
Dure medicijnen voor kanker niet naar ouderen
ActiZ wil 1,2 miljard besparen in oudernzorg
Ouderen langer zelfstandig in woonservicegebied