Volgens ActiZ zien zorgaanbieders het recht op overgang niet terug in het inkoopbeleid. ‘Gemeenten moeten dat overgangsrecht waarborgen maar wegens hoge tariefskortingen kunnen zorgorganisaties niet dezelfde zorg blijven leveren aan deze groep. Als bijvoorbeeld een zorgorganisatie de groepsgrootte van de dagbesteding aanpast, of meer met vrijwilligers gaat werken, merken de cliënten daarvan de gevolgen. Wij vragen de staatssecretaris gemeenten hierop aan te spreken.’
Btw
Een tweede punt dat zorgaanbieders inbrengen is dat samenwerking met btw wordt belast door de toepassing van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (Waadi). Die wet regelt de ter beschikkingstelling van personeel. ‘Zo goed als elke vorm van onder-aanneming wordt hierin als vorm van uitleen getypeerd. Daardoor wordt bijvoorbeeld ook samenwerking in wijkteams btw-belast. Deze teams zijn samengesteld uit gedetacheerde medewerkers van organisaties in het sociale domein en medewerkers van de gemeenten zelf. Dat levert hoge extra kosten op – de kosten gaan dan immers met 21 procent omhoog.’
Ict-systemen
Ten slotte voorzien zorgorganisaties ook ict-problemen rond de informatievoorziening. ‘Nu al is duidelijk dat veel gemeenten hun ict-systemen niet gereed zullen hebben per 1 januari. ActiZ roept VWS op om met deze gemeenten dwingende afspraken te maken over zorgtoewijzing, zodat er geen cliënten kwijt raken. Voor situaties waarin de facturering en declaratie niet per 1 januari 2015 geregeld zijn, moet er een algemene afspraak over bevoorschotting van de zorg komen. Dit voorkomt dat zorgaanbieders failliet gaan door ict-problemen bij gemeenten.’

Transitie langdurige zorg
De AWBZ gaat in delen over naar de Wmo en de Zorgverzekeringswet. Ook de Participatiewet en de Wet jeugdzorg worden gedecentraliseerd. Hoe verloopt deze enorme stelselwijziging?