Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Overheid moet zorginstelling kunnen opsplitsen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De regering heeft het wetsvoorstel Wet Marktordening Gezondheidszorg “aangescherpt”. Als de kwaliteit van zorg door de bodem dreigt te zakken dan mag de minister van VWS in het uiterste geval gebruik maken van haar/zijn bevoegdheid om de organisatie op te splitsen.
Overheid moet zorginstelling kunnen opsplitsen

Het wetsvoorstel bevat regelgeving voor de fusie-effectrapportage en geeft zorginstellingen de mogelijkheid om winst uit te keren aan “derden”. Gisteren stuurde minister Schippers het wetsvoorstel naar de nieuwe Tweede Kamer. Zij gaat in op vragen en zorgen van de fracties en gaat ondertussen door op de ingeslagen weg. Eind mei zijn deze onderwerpen door de toenmalige Tweede Kamer controversieel verklaard.

Zorgvuldig

Verschillende partijen vragen wat er gebeurt als de doelstellingen uit de fusie-effectrapportage niet worden gehaald. Hierop geeft de minister geen antwoord. Ze gaat ervan uit dat een zorgvuldig besluitvormingsproces vooraf voldoende garantie biedt voor de kwaliteit van de zorgverlening. Negatieve gevolgen van eerdere fusies, zijn te wijten aan vooraf onvoldoende doordachte concentraties.

Vangnet

De overheid bedeelt zichzelf geen taak toe in het overeind houden van zorginstellingen. Het gaat primair om de continuïteit van zorg en niet van zorginstellingen. Een rol van de overheid bij dreigende faillissementen, zou de zorgkosten alleen maar opstuwen. De overheid verwacht dat zorginstellingen dan eerder geneigd zijn om onverantwoorde risico’s te nemen omdat ze weten dat de overheid toch wel bijspringt. De verantwoordelijkheid voor de continuïteit van zorg ligt in eerste instantie bij zorgverzekeraars en zorgaanbieders. Mocht de zorgverzekeraar zich niet aan zijn zorgplicht kunnen houden en zijn verzekerden onvoldoende zorg kunnen bieden, dan kan hij zich tot de overheid wenden en een beroep doen op overmacht. In het uiterste geval kan de overheid een tijdelijke vangnetstichting instellen. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees ook:

Controversieel verklaarde onderwerpen zorg

Private investeringen ziekenhuis controversieel verklaard

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Het bovenstaande artikel geeft precies aan waar het in de ZORG aan schort. De doelstellingen uit de fusie-effectrapportages worden niet gehaald , omdat ZORG voor patienten en clienten te veel tijd en geld en personeel vergt ten koste van de doelstellingen van de fusies , die een Balkenende overschrijdende salarisnormering benodigen. De benodigde opsplitsing van de onvolkomen fusie heeft dan wel als effect een beroep op de riante ontslagvergoeding van de gelukkige verantwoordelijken voor de mislukte fusie en extra kosten voor de vaak voortijdig vertrekkende ondeskundige interimregelaars. De gekrompen werkvloer heeft dan weer de dankbare taak de handenaanhetbedZORG niet te laten lijden onder het door graaizucht verminderde, duurdere zorggeld. STELLING:
    Duurdere zorg wordt niet veroorzaakt door managers die zich voortplanten ( kost teveel tijd ), maar door KLONEN. q.e.d.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.