Patiënten herstellen 5 dagen eerder van operatie dankzij persoonlijke e-health

De eHealth toepassing Ikherstel zorgt ervoor dat patiënten sneller herstellen van hun operatie. Dit blijkt uit onderzoek onder 344 patiënten in verschillende Nederlandse ziekenhuizen onder leiding van Amsterdam UMC, locatie VUmc.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Ikherstel

Dankzij Ikherstel kunnen patiënten 5 dagen eerder hun normale activiteiten oppakken dan zonder deze ondersteuning. Dit blijkt uit een verslag van het onderzoek in The Lancet.

Patiënten krijgen via Ikherstel adviezen met betrekking tot het hervatten van belangrijke activiteiten thuis, in hun werk of vrije tijd, bij een hobby of sport. Ook krijgt de patiënt via de app inzicht of het herstel volgens plan verloopt en wordt hij of zij met een activiteitenmeter gestimuleerd zelf te werken aan het herstel. Ook voorziet de app de patiënten van informatie over de operatie, veel voorkomende klachten en het herstel.

Aan het werk

Aan het onderzoek namen 344 patiënten deel die een galblaasoperatie, liesbreukoperatie of operatie aan de eierstokken ondergingen. De helft van hen kreeg toegang tot Ikherstel. Uiteindelijk bleek deze groep 5 dagen eerder zijn of haar normale activiteiten te hebben hervat dan de controlegroep. Ook scoorde de deelnemers van de interventiegroep hoger op het gebied van sociale participatie en fysiek functioneren. Bovendien gingen ze sneller weer aan het werk.

Arts-onderzoeker Eva van der Meij zegt hierover: ‘Tegenwoordig verblijven mensen steeds korter in het ziekenhuis na een operatie. Daardoor missen ze bepaalde ondersteuning om hun herstel te bevorderen. Ik herstel gaat deze patiënten helpen en zorgt voor sneller herstel.’

Missen ondersteuning

Judith Huirne, hoogleraar gynaecologie, voegt hieraan toe: ‘Waar patiënten vroeger een aantal dagen zorg en informatie in het ziekenhuis ontvingen, zijn zij nu soms dezelfde dag alweer thuis. Maar zijn blijken dan onvoldoende geïnformeerd te zijn over het herstel. Hierdoor duurt herstel na operaties langer dan dat je vanuit medisch perspectief zou verwachten.’

Inmiddels wordt er gewerkt aan toepassingen om Ikherstel beschikbaar te maken voor patiënten buiten het onderzoek, aldus de betreffende wetenschappers.

1 REACTIE

  1. Het is verbazingwekkend dat een blad als The Lancet het onderzoek met de app, die het postoperatieve herstel begeleidt, heeft willen publiceren. Twee Amerikaanse commentatoren die het artikel bekritiseerden leggen de vinger op een wel heel zere plek, namelijk een enorme bias door patiënt-selectie. Een groep van goed gemotiveerde, van Nederlandse afkomst zijnde deelnemers, die redelijk tot goed zijn opgeleid en een ongecompliceerd herstel kenden is echt wel een zeer selecte groep te noemen.. Het is dan ook de vraag of men uit de hele operatiepopulatie net de groep geselecteerd heeft die so wie so sneller dan gemiddeld herstelt. Helaas lijkt tegenwoordig alles wat het woord eHealth draagt heilig te zijn en een catchy onderwerp om over te publiceren. Medische tijdschriften blijken helaas mee te doen aan deze mode. Het is van groot belang dat men de basisbeginselen van wetenschappelijk onderzoek in de zorg hoog blijft houden. De publicatie vanuit het AMC voldoet daar niet aan.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.