Let op: de informatie in dit artikel is ten minste vijf jaar oud

Patiënten van kastje naar de muur voor medicijnen’

Zowel apothekers als patiënten lopen op tegen het preferentiebeleid van zorgverzekeraars voor goedkopere medicijnen. Patiëntenfederatie NPCF start vandaag een meldactie naar ervaringen van patiënten met de verstrekking van medicijnen. NPCF-directeur Wilna Wind: ‘We krijgen signalen dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd vanwege een preferent medicijn.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Patiënten van kastje naar de muur voor medicijnen’
Foto: NPCF

De patiëntenfederatie wil in beeld brengen waar mensen die medicijnen gebruiken met het voorkeursbeleid (preferentiebeleid) tegenaan lopen, hoe het contact met de apotheek is en of ze goed begeleid worden. Volgens NPCF-directeur Wilna Wind is een meldactie hard nodig, vooral als het gaat om het preferentie beleid van zorgverzekeraars. ‘We krijgen signalen dat patiënten van het kastje naar de muur worden gestuurd als het medicijn dat ze altijd gebruikten, niet meer wordt vergoed. Het komt voor dat mensen niet goed reageren op het nieuw voorgeschreven, goedkopere medicijn.

Meldactie

Een belangrijk onderwerp van het vragenformulier van de meldactie is de ervaring

4
27

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

4 REACTIES

  1. Dat klopt, die ervaring heb ik ook. Alleen doen apothekers daar zelf ook aan mee. Zij geven zelf ook een goedkoper medicijn als dat hen goed uitkomt. Wanneer je daar wat van zegt en vraagt om het medicijn wat je altijd gebruikte, geven ze dat. Minder assertieve mensen zullen dus slikken wat de apotheek geeft.

  2. Lees alle reacties
  3. Mijn vrouw gebruikt medicijn X. Toen ze op herhaalrecept bij de apotheek kwam kreeg ze een ander medicijn met dezelfde werkzame stof. In goed vertrouwen mee naar huis genomen. Net als bij het originele medicijn moest de pil van het ‘goedkope’ medicijn in tweeën. Maar dat lukte mijn vrouw en ook de apotheker niet.De pil verkruimelt helemaal. Anders dan bij het originele medicijn. Nu krijgt ze weer het originele medicijn. De arts moet dan wel op het recept voor het ‘dure’medicijn schrijven: ‘medische noodzaak’. Ergo: de zaak is goed opgelost door arts en apotheker.

  4. Leuk beste Frederik, nog even en de arts moet aangeven of het consult wel medisch noodzakelijk was of is , al dan niet ten koste van het eigen risico of een extra eigen bijdrage . Het wordt hoog tijd voor een ander volkslied. Het aloude : Nederland let op uw saeck, en niet alleen de ZORG betreffend . Overigens net gelezen dat een schenking van 1 miljard euro , 1000.000.000,00 euro , aan en in Egypte niet meer traceerbaar is ? ? Zelfs niet in Zwitserland . Nog steeds beweren politici , o.a. Pechtold , partijgenoot van Van Boxtel (Menzis) ,dat Europa veel voordeel oplevert . Zo langzamerhand leren we dat dat klopt , maar dat dat niet voor de Europeanen geldt. Sinterklaas zetelt nu in Brussel met zijn zwarte piet in Den Haag.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.