Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Patiënten waarderen intenties personeel

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen zijn tevreden over hun verblijf en verzorging. Ze hebben vooral waardering voor de goede intenties en bejegening van personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Patiënten waarderen intenties personeel

Cliënten merken dat de werkdruk voor het personeel erg hoog is en dat ze daarom soms lang moeten wachten op verzorging. Door de hoge werkdruk van het personeel voelen de bewoners zich regelmatig bezwaard om hulp te vragen. Toch komt het gemiddelde rapportcijfer in het NPCF-rapport uit op 7,8. Er is veel waardering voor de inzet en de algemene houding van medewerkers.

Alleen sjoelen en spelletjes

Bewoners merken dat de instellingen zich vooral richten op de noodzakelijke verzorging en bezuinigen op veel alledaagse zaken in de sfeer van welzijn. “Het mag allemaal niets kosten. Dus is er meestal alleen sjoelen en spelletjes”, zegt een cliënt in het NPCF-rapport. De bewoners maken zich daar grote zorgen over.

Loyaal

Uit het onderzoek van de NPCF komt ook naar voren dat veel bewoners loyaal zijn aan het huis waar ze wonen en vaak milder oordelen dan buitenstaanders, bijvoorbeeld familieleden. Het NPCF-onderzoek vond plaats in tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

Sociaal contact bepaalt levenskwaliteit ouderen

Cliënt verzorginghuis tevreden over inspraak

NPCF komt met database zorginstellongen inclusief beoordelingen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.