Cliënten merken dat de werkdruk voor het personeel erg hoog is en dat ze daarom soms lang moeten wachten op verzorging. Door de hoge werkdruk van het personeel voelen de bewoners zich regelmatig bezwaard om hulp te vragen. Toch komt het gemiddelde rapportcijfer in het NPCF-rapport uit op 7,8. Er is veel waardering voor de inzet en de algemene houding van medewerkers.
Alleen sjoelen en spelletjes
Bewoners merken dat de instellingen zich vooral richten op de noodzakelijke verzorging en bezuinigen op veel alledaagse zaken in de sfeer van welzijn. “Het mag allemaal niets kosten. Dus is er meestal alleen sjoelen en spelletjes”, zegt een cliënt in het NPCF-rapport. De bewoners maken zich daar grote zorgen over.
Loyaal
Uit het onderzoek van de NPCF komt ook naar voren dat veel bewoners loyaal zijn aan het huis waar ze wonen en vaak milder oordelen dan buitenstaanders, bijvoorbeeld familieleden. Het NPCF-onderzoek vond plaats in tachtig verpleeg- en verzorgingshuizen. (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees ook:
Sociaal contact bepaalt levenskwaliteit ouderen
Cliënt verzorginghuis tevreden over inspraak
NPCF komt met database zorginstellongen inclusief beoordelingen
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.