Pgo-leverancier Ivido neemt Patient1 over

Ivido, een van de grotere ontwikkelaars van persoonlijke gezondheidsomgevingen (pgo’s) in Nederland, neemt de failliete pgo-leverancier Patient1 over. Dit gebeurt op een moment dat de markt van pgo's sterk in beweging is.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Ivido
Getty Images / iStock

Dat meldt het kennisplatform QruxxTech. Patient1 was met 20.000 patiënten naar eigen zeggen de grootste pgo van Nederland. Het bedrijf ging in juli van dit jaar failliet.

Destijds sprak de curator al over een doorstart. Maar volgens Hans Niendieker, ceo van Ivido, was daar toch enige tijd voor nodig. ‘Een faillissement wikkel je nu eenmaal niet zomaar af.’

De pgo’s van Patient1 en Ivido sluiten volgens Niendieker goed op elkaar aan. ‘In beide speelt patient empowerment een belangrijke rol. Maar we faciliteren ook de zorgverleners die van onze diensten gebruikmaken. Onder meer met het verminderen van de registratielast. Collaborative care is wat ons betreft een sleutelbegrip.’

Overtekening subsidieregeling

De overname van Patient1 komt op een turbulent moment in de ontwikkeling van de pgo-markt. Dit heeft onder meer te maken met het grote aantal aanbieders en potentiële aanbieders. Een subsidieregeling van het ministerie van VWS die op 1 augustus 2018 om 9.00 uur van start ging en die tot 31 december 2019 zou lopen, was op 1 augustus om 10.45 uur al overtekend.

Tegelijkertijd geven zorgverleners aan bang te zijn voor extra administratieve rompslomp als gevolg van de pgo’s.  ‘Het pgo is weer een duidelijke illustratie dat de overheid claimt de regeldruk te willen verminderen, maar juist extra regels maakt,’ aldus een revalidatiearts in Zorgvisie.

Uitbreiding MedMij

Tot slot zijn er vragen over de in het programma MedMij ontwikkelde standaarden voor pgo’s. Directeur Wim Hodes van de Stichting Gerrit, een organisatie voor digitale uitwisseling van zorginformatie in Noord-Nederland, vindt dat de door MedMij ontwikkelde standaarden onvoldoende zijn. Volgens hem is uitbreiding noodzakelijk.

‘De patiënt verwacht dat de berichten die hij in zijn pgo ziet, overeenkomen met wat zorgaanbieders hebben vastgelegd. Dit is echter helemaal niet vanzelfsprekend, heeft een pilot van ons aangetoond. Het is dus belangrijk om eerst de functionaliteit van een pgo te testen voordat je het als product in de markt zet.’

‘MedMij zegt hier nog weinig over en dat is in mijn ogen een gemis,’ aldus Wim Hodes. ‘Een ict-systeem moet waarborgen dat zorgaanbieder en patiënt exact dezelfde informatie zien. Pas dan kan er vertrouwen ontstaan.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.