De koppen op Zorgvisie van de afgelopen maanden liegen er niet om:
Nog veel minder opleidingsplekken voor gz-psychologen in de zware ggz
Volop uitbehandelde ggz-cliënten op straat
Gemeenten nu aan zet bij aanpak verward gedrag
Ggz waarschuwt kabinet voor bezuinigingen
Vanuit de ggz wordt er al langer aan de bel getrokken over de lange wachtlijsten, de scheve verdeling tussen lichte en zware vormen van zorg en de werkdruk die er in de sector wordt ervaren. Branche- en beroepsverenigingen, zoals de Nederlandse ggz en NvVP, maar ook organisaties die de belangen van patiënten behartigen, vragen om aandacht voor de problemen in de ggz. Verandering blijkt weerbarstig en de stichting Recht op GGZ heeft inmiddels een rechtszaak aangespannen tegen de staat vanwege de wachttijden.
Wordt het geen tijd om een groter en vooral zichtbaarder protest te organiseren? Is het tijd voor iedereen in de ggz om naar het Malieveld te trekken en actie te eisen? Of is dit niet wat de ggz nodig heeft en moet de sector vooral naar zichzelf kijken en de hoognodige hervormingen doorvoeren?
Wat vindt u?

