Privacyschending: ‘Ik nam afscheid van haar in het bijzijn van andere patiënten’

Zorg en privacy hebben vooralsnog geen goed huwelijk, blijkt uit onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland. Bij ziekenhuizen en apotheken klagen mensen onder meer over meeluisteren van andere patiënten aan de balie of over medewerkers. Dit is onnodig, stelt de federatie. ‘Veel privacygevoelige zaken kunnen makkelijk worden opgelost.’

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
privacy
privacy

Ruim 35 procent van de ondervraagden geeft aan dat privacy in de zorg niet goed en niet slecht geregeld is. Ongeveer 13 procent stelt dat privacy slecht dan wel zeer slecht is geregeld.

Privacy bij apothekers en verpleeghuizen

Negatieve ervaringen met privacy in de zorg die in de meldactie naar voren kwamen, gingen veel over het gebrek aan privacy bij balies en wachtkamers. Een reactie: ‘De zuilen waar je je aan moet melden, is het onpersoonlijkste wat er maar is. Iedereen die in de rij staat kan meekijken naar je gegevens.’ Een andere respondent: ‘Ten overstaan van alle aanwezigen werden medicijnen besproken. Dat vond ik erg onplezierig.’
Tevens klagen patiënten over het gebrek aan privacy bij apothekers. Zeker nu er geen plastic tasjes meer mogen worden meegegeven, zegt een respondent. ‘Nu moet je met al je pillendozen over straat, en staat alles open en bloot op de balie. Ik ervaar dit als gênant.’
Bij verpleeghuizen klagen patiënten onder meer over het feit dat zij met meerdere personen een kamer of het sanitair moeten delen. ‘Mijn familielid kan op haar kamer slapen, maar er is geen ruimte voor een zitje. Ze moet de badkamer delen. Dit geeft weinig privacy. Tevens zou het fijn zijn als alle verzorgenden even zouden kloppen wanneer ze haar kamer binnenkomen’, laat een andere respondent weten. Een van de ondervraagden gaf aan zelfs geen privacy te hebben na het overlijden van een familielid. ‘Wij hebben afscheid moeten nemen van mijn schoonmoeder, terwijl er om ons heen allerlei patiënten lagen te slapen.’

Weinig verandering

De reacties laten zien dat er weinig verbetering is als het gaat om privacy in de zorg. In 2016 hield de Patiëntenfederatie samen met twee andere organisaties een onderzoek over privacy onder ruim zevenduizend mensen. Van hen gaf bijna de helft aan dat het slecht gesteld is met de privacy, terwijl mensen het wel een heel belangrijk onderwerp vinden. ‘Er werd toen veel geklaagd over gebrek aan privacy bij apotheken. Balies staan te dicht bij elkaar en soms worden medicijnen besproken terwijl de hele wachtkamer kan meeluisteren. Apotheken hebben ruim negenduizend waarderingen. Daarvan gaat het bij driehonderd gevallen om privacy. Bijvoorbeeld over medewerkers die te weinig discreet zijn en naam, geboortedatum en medicijnen hardop roepen. Of die ongevraagd medicijnen van huisgenoten meegeven.

Privacygevoelige zaken makkelijk oplossen

De Patiëntenfederatie noemt het slechte huwelijk tussen zorg en privacy onnodig. ‘Zeker omdat met enkele, soms kleine bouwkundige aanpassingen veel privacygevoelige zaken kunnen worden opgelost. Tevens moeten medewerkers aan de balie en dokters op de zaal zich bewust zijn dat andere patiënten kunnen meeluisteren. Vooral in de verpleeg- en verzorgingshuizen en in de medisch-specialistische zorg gaat het niet goed met de privacy van patiënten. Bij de verpleging en verzorging klagen veel mensen dat ze een kamer of sanitair moeten delen met anderen, of dat hun deur niet dicht kan waardoor gesprekken voor anderen zijn te horen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.