Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

PsyQ deelt boetes uit voor afzeggen

Grote ggz-instelling PsyQ start deze maand met nieuwe regels voor het afzeggen van afspraken. Het te laat afbellen van afspraken of niet verschijnen op afspraken, zonder berichtgeving, kan cliënten tot 65 euro boete kosten.
PsyQ deelt boetes uit voor afzeggen
Foto: ANP - Roos Koole

Het gebeurt te vaak dat patiënten hun afspraken met PsyQ niet nakomen of kort van tevoren verzetten. Hierdoor blijft dure zorgtijd onbenut omdat op korte termijn geen nieuwe klanten ingeroosterd kunnen worden. Daarom brengt PsyQ nu voor afspraken die binnen 24 uur voor aanvang worden geannuleerd 65 euro in rekening. Bij een telefonische afspraak of bij een groepscontact bedraagt de boete 32,50 euro.

Eigen risico

PsyQ schrijft verder: ‘Het kan gebeuren dat u verhinderd bent voor een afspraak. Wij vragen u om uw afspraak minimaal 24 uur van tevoren af te zeggen of te wijzigen. Dit geldt zowel voor alle afspraken op onze vestiging, individueel en in de groep, alsook de telefonische afspraken. Tot 24 uur van tevoren kan dit kosteloos. Afspraken die binnen 24 uur worden geannuleerd, worden in rekening gebracht. Deze rekening wordt niet vergoed door uw verzekeraar en staat los van het eigen risico dat geïnd wordt door uw zorgverzekeraar. Uw verzekeraar betaalt namelijk alleen de contacten waarbij u daadwerkelijk aanwezig was.’

Verspilling in de zorg

Overbehandeling, gebrekkige afstemming, overbodige administratieve handelingen, fraude en misbruik. Het zijn vormen van verspilling. Door deze verspilling uit de zorg te halen, is veel geld te besparen én verbetert de kwaliteit.

7 REACTIES

  1. Het is ook geen boete, het is delen in de kosten die 1 uur aan therapie moet opbrengen voor een zorgaanbieder. Met alles wat komt kijken bij het runnen van een GGZ instelling heb je een gemiddeld uurtarief nodig van zo’n 100 euro, hier moet de behandelaar van betaald worden maar ook de ondersteunende diensten, huur/hypotheek, energie en andere exploitatiekosten. Of de cliënt nou wel of niet komt opdagen voor de afspraak, de behandelaar wordt gewoon doorbetaald. Maar voor de werkgever staat er niets tegenover als de cliënt niet komt opdagen en dit uur niet gevuld kan worden met een andere cliënt of declarabel ander werk. De marges in de GGZ zijn niet zo groot dat dit makkelijk opgevangen kan worden, zeker niet als het te vaak gebeurt. Zeker voor zo’n grote zorgaanbieder als PsyQ/Parnassia kan dit jaarlijks in de tonnen lopen en misschien wel miljoenen euro’s.
    Ik vermoed dat PsyQ/Parnassia alvast een voorzet neemt op het nieuwe stelsel van volgend jaar met deze no-show kosten. Volgend jaar is zo’n verloren uur niet meer in te vullen met declarabele administratie tijd omdat de indirecte tijd dan gekoppeld zit aan tijd die direct gemaakt wordt met therapie. Dus komt de cliënt niet opdagen heb je geen declarabele indirecte tijd om het omzetverlies van de directe tijd mee te voorkomen. Dat kan best een flinke impact hebben op de totale omzet.

  2. Lees alle reacties
  3. Ze zijn er in doorgeschoten. Overmacht is overmacht. Gebeurd het vaker dan kan je in gesprek gaan met de patiënt. Als je niks laat weten en je komt niet opdagen dan vind ik zeker dat je daar wel wat van kan zeggen. Zowel naar de zorgverzekeraar als de patiënt. En bv wachtgeld vragen bij de zorgverzekeraar. als de situatie daarna niet verbeterd misschien zelfs overgaan op beëindigen van het zorgtraject. Maar wat je niet moet gaan doen en zeker niet met mensen die psychische zorg nodig hebben is een rekening sturen via een schuldeiser zonder vooraf in gesprek te zijn geweest (1 op 1) want dat schaad het vertrouwen tussen patiënt en specialist. Het vertrouwen wat je samen opbouwt is dan in een heel hoog tempo weg. Iemand die zich netjes door een overmacht situatie afmeld heeft al de intentie om zo’n dialoog aan te gaan. En als je dat dialoog aan gaat als zorgverlener is dat waardevol voor de zorg die je verkoopt. Het maakt je organisatie sterker. En daarmee ook het zorgsysteem. Dat is mijn 2863,80 euro per jaar(premie, eigen risico, eigen bijdrage medicatie) dubbel en dwars waard.

  4. Al tijdens mijn werk gister een migraine-aanval gekregen. Medicijnen die ik nam werkte niet echt dus migraine bleef aan. Met deze hoofdpijn en medicijnen een half uur in de kou door het drukke Den Haag reizen is dan echt geen optie. Een gesprek voeren was waarschijnlijk ook niet gelukt. Dus zsm PsyQ gebeld dat ik geveld was door een migraine-aanval. Dan te horen krijgen dat dit in rekening wordt gebracht, bracht mij goed van mijn stuk. En er valt ook niet aan te tornen. Tot huilens toe heb ik gevraagd begrip te hebben. Maar nee. Ik heb gevraagd of ze me liever onder een auto zien liggen of ergens tegenaan zien rijden dan dat ik een afspraak moet missen. Nee dat was ook niet het geval maar toch zou ik een rekening krijgen. Het is niet dat ik 24 uur van tevoren al weet dat ik een migraine-aanval krijg. Het is ook niet gezegd dat de medicijnen die ik krijg altijd werken en hoe snel ze uitgewerkt zijn wisselt.Dan is er m.i. sprake van overmacht en word ik niet alleen gestraft voor het feit dat ik redenen heb om bij PsyQ te worden behandeld, maar ook omdat ik migrainepatuënt ben.En juist om mentale redenen kan ik dit soort stress echt niet gebruiken. Ik werk me rot om in mn eentje 2 jongens groot te hrengen en die geldboom in mijn tuin is vruchteloos. En dan ook nog gestraft worden met een boete door een instelling die mensen moet helpen ipv nog even na te schoppen. En dan nog iets, dat mensen wegblijven is naast (in dit geval migraine) vaak ook te wijten aan hun mentale staat. Iets wat behandelaren van PsyQ vast weten, maar waar directie en managementlagen waarschijnlijk geen boodschap aan hebben. Ik vind het schaamteloos en kwetsend. Heb er geen woorden voor. Ik zeg al wel dat ik deze rekening niet kan betalen. Er ligt nog een stapeltje rekening en deze kan ik er echt niet bij hebben.

  5. Oja,…meneer psy
    Ik hoop niet, dat u (met deze mentaliteit) mensen begeleidt, op wat voor manier dan ook.
    U heeft in ieder geval geen gevoel voor de schade die wordt aangericht door deze regeling. Denk hierbij aan de stress wat een incassobrief veroorzaakt bij mensen die al genoeg problemen hebben.
    Je maakt immers niet voor je plezier een afspraak bij deze instelling.
    Misschien dat een incassobureau (met deze mentaliteit) dus meer iets is voor u.

  6. Ook mij is dit overkomen. Griep op de avond voor een afspraak, afgestraft met een boete van 65 euro.Terwijl mij mondeling meerdere keren is verteld dat er coulant met regeling gewerkt wordt.
    Ik werd ziek op de avond voor de dag van een afspraak, hetgeen inhield de ik pas de volgende ochtend in staat was om dit te melden. Het is mogelijk dat men ziek wordt binnen een kort tijdsbestek, enkele uren bv. Net zoals bv. een aanrijding of een natuurramp, niet gepland en toch gebeurt het.
    De wet geeft echter aan dat om schadevergoeding te krijgen, de tekortkoming te wijten moet zijn aan schuld van mijn kant. Als er sprake is van overmacht (bv ziekte) is er geen toerekenbaarheid van de tekortkoming en dus geen verplichting tot schadevergoeding.
    Ik ben er vanuit gegaan dat ik als client/petient, net zoals ieder ander in een beschaafde maatschappij, het recht heb om mij ziek te melden zonder dat er repercussies volgen.
    Wetende wat de verzuimregeling inhoud nl. geen verdere behandeling bij het niet betaien van de boete .
    In mijn ogen is dit een laffe chantage.
    Geld lijkt belangrijker dan het bestaansrecht als gezondheidsorganisatie.
    Dus na meer dan anderhalf jaar wachten op een echt gerichte behandeling, nu helemaal geen (noodzakelijke) behandeling. Er slechter aan toe. En een spookboete rijker.

  7. Egoïst en geldwolf. Het gaat Psyq niet meer om mensen. Zou mij schamen. Alleen om dik winst te maken. De mensen die echt ziek zijn en toevallig de nacht voor een afspraak (erger)ziek worden en zich netjes afmelden zijn de dupe. Of wil Psyq echt kotsende patiënten over de vloer. In het regelement staat nl dat men geen rekening krijgt indien men wel langs is gekomen. Prima om klaplopers die echt no show zijn een rekening te sturen. Of bij opvallend vaak ziek voor een afspraak dit in laten gaan na een tweede of derde afzegging. Het huidige beleid is onmenselijk.

  8. Gut, gaan ze dan nu eindelijk doen wat ze al jaren hadden moeten doen? Die regels zijn al heel lang zo. Wat hebben ze eerder gedaan met die no-show ?
    heel goed dat er consequenties zitten aan het te laat afzeggen, dat maakt dat mensen er een stuk zorgvuldiger mee omgaan, merk ik in de praktijk.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.